دستور پخت خورش قرمه سبزی

مقدمه خورش قرمه سبزی:

دیگه این غذا گفتن نداره، چی بگم ازش؟ مگه میشه تو آپارتمان زندگی کنی و یه همسایه خورش‌ قرمه‌سبزی بپزه و تو بی‌خبر بمونی و دلت نره؟

مگه میشه تو خیابون راه بری و از جلو به خونه که ناهار قرمه‌سبزی داره رد شی و دلت ضعف نره.

فکنم خورش قرمه‌سبزی ازون غذاهاس که حتی اگه عالی و خوشمزه هم درست نشه باز بوش دلت رو میبره و چند قاشقی میخوری. اینم بگما که این غذا ازوناس که هم علاوه بر اینکه هر شهری مدل خودشو داره، هر خونواده‌ای هم مدل خودش میپزه.

اگه شما از شهری هستین که قرمه‌سبزی خاصی دارین لطفا کامنت کنین، همه استفاده کنیم.

 

مواد لازم جهت تهیه خورش قرمه سبزی
برنج ۵ پیمانه
پیاز ۳عدد
سبزی قرمه سبزی ۱ کیلو گرم
پر سیر ۳ عدد
لوبیا چیتی نصف پیمانه
دارچین یا ادویه خورش ۱ ق‌غ
فلفل سیاه ۱ عدد
زرد چوبه ۱ق‌غ
روغن مایع نصف پیمانه
پودر فلفل سیاه  ۱ ق‌چ
لیمو عمانی ۶ عدد
نمک ۱ ق‌غ
گوشت با استخوان ۱ کیلو گرم
زعفران ساییده  ۱ ق‌چ
لیمو ترش ۱ عدد
سبزی شامل تره به مقدار لازم
جعفری به مقدار لازم
اسفناج ۴ شاخه
شنبلیله چند شاخه نه بیشتر

 

مراحل پخت خورش قرمه سبزی

۱-گوشت را با استخوان به تکه های یک اندازه قسمت کنید و بشویید و با یک پیاز و سیب خرد شده . نصف فلفل سبز؛در ظرف ریخته روش شعله گاز بگذارید تا آبش کار برود.سه قاشق روغن مایع در آن بریزید و گوشت را تفت بدهید تا رنگش تغیر کند. آنگاه زرد جوبه و نمک وفلفل به آن اضافه کرده با دو پیمانه آب بگذارید بپزد.وقتی که گوشت نیم پز شد؛لیمو عمانی را سوراخ کنید و در آن بیندازید. دو پیاز را هم پیاز داغ کنید.

۲-سبزی را شسته؛خرد کرده و در روغن وایع تفت بدهید. به اندازه ای که سبزی نسوزد.وقتس که گوشت نیم پز شد؛پیاز داغ و سبزی را در آن بریزید و بگذارید با آتش ملایم بپزد. تا خورش شما جا بیوفتد و ادویه و زعفران را اضافه کنید؛اگر ترشی آن کم است؛آب نصف لیمو ترش به آن بیفزایید.

۳-برنج را دو ساعت قبل از طبخ با آب سرد بشویید و با آب گرم خیس کنید.چهار قاشق غذا خوری نمک در آن بریزید موقع طبخ آب را جوش بیاورید.برنج را با آب نمک در آب بریزید. بعد اگر آب روی برنج در دیگ زیاد است؛با یک ظرف آن را خارج کنید و در دیگ را نیمه باز بگذارید.وقتی که برنج جوش آمد؛یک پیمانه آب سرد در آن بریزید.در این حال برنج از جوش می‌افتد و دوباره جوش می‌آید. یک بار دیگر یک پیمانه آب سرد بریزید. وقتی که برنج دوباره جوش آمد و برای آبکشی آماده شد؛برنج را در آبکش بریزید و آن را با آب ولرم بشویید.(فراموش نکنید وقتی برنج آماده آبکشی است که شما مغز برنج را کمی زیر دندانتان احساس کنید)آنگاه ۵ قاشق غذا خوری روغن و نصف پیمانه آب در دیگ بریزید. وقتی که جوش آمد؛دو قسمت کنید نصف آن را در دیگ نگاه دارید. یک پیمانه ماست و نصف قاشق چایی خوری عفران در آب روغن ریخته؛سپس تمام برنج را در دیگ بریزید.آن وقت مابقی آب روغن را روی برنج ریخته و دیگ برنج را روی شعله گاز نهاده و در آن را بگذارید. وقتی که بخارش درآمد؛شعله را ملایم کنید و با پارچه در دیک را بپوشانید و چهل دقیقه فرصت دهید تا برنج دم بکشد. موقع کشیدن؛یک دیس گرد بگذارید روی دیگ و دیگ را برگدانید. توی دیس برنج شما به شکل کیک است. فراموش نکنید این نوع برنج را در دیگ تفلون بهتر میتوانید طبخ کنید و همراه با سالاد میوه سرو کنید.

گاهی میتوانید خورش آماده را بدون لیمو عمانی لا به لای برنج آبکش کرده بریزید و دم کنید. به این طریق قرمه سبزی پلو درست کنید و که بسیار مطبوع است.

اینم خورش قرمه سبزی حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگه سؤالی داشتید مرجان در خدمته.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *