خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون

خوراک مرغ با لیمو و زیتون

سلاااام سلااااام ٬حال و احوال تون چطورِ؟ داره نزدیک عید میشه و همه درگیر، اصولاً یکی از غذاهایی که تو خونه‌ها حداقل هفته‌ای یه بار استفاده میشه مرغِ، ولی دقت کردید بعضی وقت‌ها خیلی از طعم تکراری‌اش خسته میشید، البته بماند که غذای موردعلاقه من زرشک‌پلو با مرغ و اصلاً تکراری نمیشه ها برام، حالا می‌جوام یه مدل غذای خوشمزه با مرغ یادتون بدم که خیلی خوشمزه س و طعم جدیدی داره. به اسم خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون.

این خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون ازون جایی جذابِ که زیتون و مرغ باهم پخته میشه و یه طعم باحالی به غذا می‌دهد، آب‌لیموی تازه هم که توش باشه دیگه ای وای من، درست کنید و لذت شو ببرید، همیشه که مرغ یه جور نمیشه که اطفاری‌اش (نمی‌دونم درست نوشتم یا نه) می‌کنیم تا طعمش عوض شه و غذای تکراری میل نکنیم.

مواد لازم جهت تهیه خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون:

ران مرغ پوست گرفته‌شده ۸ عدد
پیاز ساطوری شده متوسط ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز ساطوری شده ۱ عدد متوسط
جعفری ساطوری شده ۲ ق.غ
زیتون سبز بدون هسته ۱ پیمانه
آب‌لیموی تازه ۳-۲ ق.غ
لیموترش تازه ورقه شده ۲ عدد
زیره سیاه ساییده شده ۱ ق.م
فلفل سیاه ساییده شده ۱ ق.م
زردچوبه ۱ ق.م
زعفران ساییده شده کمی
روغن‌زیتون به میزان لازم
نمک به میزان لازم

 

طرز تهیه خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون:

ابتدا روغن‌زیتون را در قابلمه‌ای ریخته گرم می‌کنیم سپس پیاز ساطوری شده را تفت می‌دهیم تا سبک شود.

سیر له‌شده را همراه با فلفل دلمه‌ای قرمز خردشده و ادویه را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم سپس مرغ و زیتون را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم اگر لازم شد کمی روغن‌زیتون را اضافه می‌کنیم.

آب‌لیموی تازه و ورقه‌های لیمو را همراه با ۲ پیمانه آب ریخته و مخلوط می‌کنیم درب ظرف را می‌گذاریم تا مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در روی شعله ملایم پخته شود سپس در دیس کشیده و با جعفری ساطوری شده آن را تزئین می‌کنیم.

حرف آخر:

اینم از خوراک مرغ با لیمو و زیتون ما، حتماً حتماً درست کنین و آگه سوالی داشتین بپرسین که مرجان در خدمته. منتظر نظراتتون هستم.

خواص مواد اولیه خوراک مرغ مراکشی با لیمو و زیتون:

جعفری:

شریان‌ها و رگها را تمیز می‌کند. برای ناراحتی کبد و طحال مفید است. ضد نفخ شکم است. برای درمان آب آوردن بدن به کار می‌رود. برای رفع لکهها و جوشهای صورت، دم کرده جعفری را روی پوست صورت بمالید.

زیتون و روغن زیتون:

زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره‌ای به نام اولئیک اسید می‌باشد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. روغن زیتون، همچون خود زیتون دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره‌ای است که در کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارد.

یکی دیگر از فواید زیتون تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان است.

لیموترش:

لیمو دارای فیبر بسیار بالایی بوده و در تأمین سلامت فرد بسیار مفید است. این میوه همچنین در ‫کاهش چربی و متعادل کردن فشار خون و باز شدن عروق بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد.

طعم ترش لیمو به دلیل وجود ماده‌ای با نام اسید سیتریک است که به هضم غذا کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان موجود در لیموترش به دفع سموم بدن که به دلیل وجود انواع آلودگی‌ها مانند سرب و یا ریزگردهای موجود در هوا ایجاد می‌شود کمک شایانی می‌کند.

زردچوبه:

کورومین موجود در زردچوبه برای افراد دیابتی بسیار مفید است. کورکومین به داشتن خواص ضدالتهابی طبیعی شهرت دارد. در نتیجه می‌توان آن را جایگزین برخی داروهای ضدالتهاب کرد. زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپو پلی ساخارید است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. زردچوبه یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و می‌توان از آن به عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. اگر جایی از بدنتان بریده یا زخم شده است، کمی پودر زردچوبه روی آن بپاشید تا روند التیام آن سریع‌تر شود.

زعفران:

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می‌باشد زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می‌گردد. زعفران آرام‌بخش، اشتهاآور، ضد اسپاسم، پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و سرطان، تقویت‌کننده حافظه و کاهش‌دهنده فشارخون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم، درمان معده درد و درمان کم‌خونی استفاده می‌شود

[instalink id="2"]