کوسکوس

اگر اهل آشپزی ملل باشید حتماً با کوسکوس برخورد کرده‌اید. کوسکوس در واقع بلغور گندم عربی است و در بسیاری از غذاها و سالادهای عربی و آفریقایی استفاده می‌شود. در ایتالیا و سیسیل نیز از کوسکوس در غذاها استفاده می‌شود. کوسکوس از آرد گندم و آرد سمولینا به دست می‌آید. معمولاً بخارپز شده و یا با با آب (آب مرغ یا عصاره آن) پخته می‌شود و در کنار گوشت، مرغ، سبزیجات و انواع سالاد سرو می‌شود

 

مواد لازم جهت تهیه کوسکوس:

بلغور، خام و نرم

 

۶ پیمانه
گوشت آبگوشتی، خرد شده ۱ کیلو
پیاز، ساطوری شده ۱ عدد
نخود، خیس خورده ۲ پیمانه
پیاز، کوچک ۶-۵ عدد
سیر، له شده ۴-۳ عدد
گوجه فرنگی ۴-۳ عدد
فلفل قرمز تند ۱-۲ عدد
هویج کوچک ۷-۶ عدد
شلغم کوچک ۷-۶ عدد
فلفل دلمه‌ای سبز، خرد شده ۱ عدد
سس فلفل قرمز ۲/۱ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
روغن زیتون ۷۰-۵۰ گرم
نمک و فلفل به میزان لازم

 

طرز تهیه کوسکوس:

بلغور را طبق دستور دم کرده و ۳۰ دقیقه پیش از کشیدن غذا آن را تهیه کنید.

ابتدا درون قابلمه‌ای مناسب روغن را ریخته و گرم کنید سپس پیاز ساطوری شده را درون روغن تفت دهید تا سبک شود، سیر له شده را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید مجدداً تفت دهید، گوشت را نیز اضافه کرده و تفت دهید تا آب آن تبخیر شود.

سپس ۱ لیتر آب داغ یا آب قلم داغ و نخود خیس خورده از شب قبل را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا با شعله متوسط به مدت ۳ ساعت همه مواد پخته شوند.

 

 

خواص مواد اولیه کوسکوس:

بلغور:

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تأمین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف ۱ پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تأمین می‌شود!

نخود:

سرشار از فیبر است و به کاهش وزن کمک مییکند. منبع پروتیینی خوبی برای گیاهخواران است. سرشار از آهن و مواد معدنی مورد نیاز خانم‌ها است. به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند.

شلغم:

شلغم یکی از بقولات بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ۱۰ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزء مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می‌آید. شلغم یکی از پاک کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود.

هویج:

هویج علاوه بر طعم خوبی که دارد، حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن و سایر ترکیبات مفید برای سلامتی است ازجمله ویتامین A، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها. هویج دارای خواص متعددی برای سلامتی است و به‌ویژه برای اندام‌هایی مانند چشم، پوست، سیستم گوارش و دندان‌ها فایده دارد. این مادهٔ خوراکی ترد و پرقدرت، کم‌کالری است و اصلاً چربی ندارد. بااین‌حال، می‌تواند به میزان فراوانی ویتامین A و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدنتان برساند. کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. هویج غنی از پتاسیم است. ازاین‌رو، نوشیدن آب هویج می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند و پوست شمارا هیدراته کند.

[instalink id="2"]