دستور پخت باربیکیو سس هاوایی

مقدمه باربیکیو سس هاوایی:

باربیکیو سس هاوایی، یه سس با طعم کمی شیرینی، برای دوست‌داران کمی شیرینی در غذا.

 

مواد لازم جهت تهیه باربیکیو سس هاوایی
سیر یک چهارم ق‌چ
زنجبیل یم دوم ق‌س
شکر قهوه ای یک چهارم پیمانه
کچاپ ۱ پیمانه
سس سویا یک دوم پیمانه
پودر فلفل سیاه یک چهارم ق‌چ
پودر فلفل قرمز یک دوم ق‌چ
اناناس کمپوتی ۲۵۰ گرم
آب پرتقال یک چهارم پیمانه

 

۱-تمام مواد را در ماهیتابه تهیه سس ریخته و روی حرارت قرار دهید؛ وقتی به جوش آمد حرارت را کم کرده و بگذارید به مدت ۳۰ـ۴۰ دقیقه به آرامی جوش ملایمی بزند تا وقتی که مقدار مواد به نصف مقدار اولیه اش برسد.

۲- این سس در صورت نگهداری در یخچال به مدت یک هفته قابل اسفاده خواهد بود.

 

خواص سیر

گیاه سیر به سرده پیازها تعلق دارد. دیگر گونه‌های این خانواده شامل موسیر، پیاز، پیازچه و تره فرنگی است. سیر، بومی آسیای مرکزی است. این گیاه، ۷۰۰۰ سال است که نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف دارویی نیز به کار می‌رود. چون سیر خواص شگفت انگیز بسیاری دارد، مردم با خوردن سیر خام از آن به عنوان درمان موثری برای مشکلات متعدد استفاده می‌کنند. سیر خام برای سلامتی، پوست و مو مفید است. سیر در اکثر کشورها وجود دارد و مردم می‌توانند آن را به شکل پخته یا خام استفاده کنند. به دلیل خواص بسیاری که سیر دارد، گنجاندن آن در برنامه غذایی فکر خوبی است. همچنین، مردم، پودر سیر یا سیر خشک شده را برای استفاده همیشگی نگه‌داری می‌کنند.

اگرچه این مورد ، خاصیت سیر برای سلامتی محسوب نمی‌شود اما دانستن آن مهم است. افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه کار آسانی است و این خوراکی طعم خوبی را به غذاهای پخته و سالادهای شما می‌دهد. می‌توانید از سیر به عنوان جزء ضروری بعضی غذاها مانند سوپ‌ها و سس‌ها استفاده کنید. طعم قوی سیر، غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. شکل‌های مختفی از سیر مانند حبه سیر، پودر سیر، خمیر سیر، روغن سیر، عصاره سیر و حتی مکمل سیر وجود دارد. هر کدام از شکل‌های سیر، تاثیرات مختلف و محدودیت‌های مصرفی خود را دارد.  معمولا مردم دو یا سه بار در روز، یک حبه سیر را با وعده‌های غذایی خود میل می‌کنند.

امروزه سیر در بسیاری از مناطق جهان یافت می‌شود. مردم معمولا از آن در آشپزی استفاده می‌کنند زیرا طعم و عطر خوبی به غذاها می‌دهد. سیر را می‌توان به خیلی از سالادها اضافه کرد. اما در تاریخ باستان از سیر نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف  درمانی نیز استفاده می‌شده است. چرا که سیر خواص دارویی دارد.

مدارک و اسناد زیادی از بابلی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها، یونانی‌ها و چینی‌ها درمورد خواص شگفت انگیز سیر بر جا مانده است. خواص سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبات سولفوری آن است که وقتی سیر را خرد یا له می‌کنیم یا  آن را می‌جویم، آزاد می‌شوند. این ترکیب آلیسین نام دارد که دارای خواص دارویی است. آلیسین، بوی خاصی به سیر می‌دهد. زمانی که سیر را می‌جویم یا سیر خرد شده می‌خوریم، آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و به تمام قسمت‌های بدن می‌رود. در نتیجه، بسیاری از قسمت‌های بدن از خواص آن بهره‌مند می‌شوند.

شواهد زیادی مبنی بر فایده‌ی سیر خام برای مبارزه با بیماری به ویژه سرماخوردگی وجود دارد. در فصل‌های سرد، بسیاری از افراد به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ دچار می‌شوند. گفته می‌شود افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از بقیه افراد در برابر بیماری آسیب‌پذیرند. سیستم ایمنی ضعیف نقش مهمی در کمک به بدن برای مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند. سیستم ایمنی قوی‌تر، فرآیند درمان را تسریع می‌کند. اگر نمی‌خواهید در فصل‌های سرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شوید، خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند مصرف کنید.

یک خوراکی مهم برای رفع کم‌خونی و کمبود آهن سیر است که نباید آن را نادیده گرفت. گنجاندن سیر در رژیم غذایی افرادی که دچار کم‌خونی هستند بسیار توصیه می‌شود. سیر، سیستم ایمنی این افراد را تقویت می‌کند. همچنین مصرف سیر به شکل‌های مختلف می‌تواند جذب آهن را افزایش داده و گردش خون را تقویت کند. سیر در افزایش جذب آهن موثر است زیرا دی آلیل سولفید موجود در آن تولید فروپورتین – پروتئین مسئول جذب و تولید آهن – را افزایش می‌دهد. دی آلیل سولفید، متابولیسم آهن را نیز تسریع می‌کند. در نتیجه، سیر از کمبود آهن و کم‌خونی جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کند.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *