مقدمه موس شکلاتی:

موس شکلاتی یه دسر بسیار شیک و خوشمزه برای مراسم شما میتونه باشه. با قالب‌های جدیدی که تو بازار موجوده میتونین بهترین شکل و به این موس بدین و با گلیزی که روش میریزین براقیت عالی بهش بدین. هم خوشمزه هم دل‌فریب، چی بهتر از این.

 

مواد لازم جهت تهیه موس شکلاتی
شیر ۱ پیمانه
شکر یک سوم پیمانه
زرده  تخم مرغ ۱۰ عدد
وانیل یک چهارم ق‌چ
خامه صبحانه یک دوم یپمانه
خامه قنادی ۲۰۰ گرم
شکلات تخته ای ۱۳۰ گرم
ژلاتین ۲۵ گرم
اب سرد یک چهارم پیمانه
مواد گلیز
اب ۶۰۰ گرم
گلوکز ۱۰۰ گرم
پودر کاکایو ۱۰۰ گرم
ورق ژلاتین ۳۰ گرم

 

مراحل پخت موس شکلاتی

۱-شیر و شکر را بجوشانید. در قابلمه ای زرده تخم مرغ؛ وانیل و خامه صبحانه را مخلوط کنید و شیر داغ را کم کم به زرده بیفزایید و روی حرارت خیلی ملایم  قرار داده و ۳ دقیه هم بزنید.(کمی غلیظ میوشد)

۲-خامه قنادی را فرم دهید. شکلات تخته ای را ذوب کنید. ژلاتین را با آب سرد مخلوط کرده وبه روش بنماری ژلاتین را حل کنید.

۳-ژلاتین و شکلات را به مخلوط زرده ها اضافه کرده و سپس در مخلوط کن بریزید و بزنید تا ی دست شود بعد خامه فرم گرفته را با لیسک اضافه کنید.

۴-مواد را داخل قالب سیلیکونی مورد نظر ریخته و به مدت ۶ ساعت در فریزر قررا دهید.

۵-بعد از این مدت از فریزر خارج کرده و گلیز خنک شده را روی دسر های خنک شده بریزید

طرز تهیه گلیز

۱-تمام مواد را با هم در قابلمه استیل ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا کاملا یک دست شود؛ وقتی کاملا خنک شد روی دسر های شکلاتی که از فریزر خارج کرده اید بریزید.

 

خواص وانیل

وانیل(VANILLA PLANIFOLIA) میوه گیاهی است به نام وانیل. عطر دل‌پذیر و طعم وانیل آن را به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل کرده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از آن برای شیرین کردن و طعم دادن به قهوه، ماست، بستنی، نوشابه‌ها، کیک‌ها و مواد غذایی پخته‌شده، استفاده می‌کنند.

 

درخت وانیل گیاهی است پایا خزنده یا بالا رونده، دارای ساقه سبز دراز، برگ‌های متناوب، پهن، نرم، ضخیم، بیضی شکل و نوک تیز سبز و تعداد زیادی ریشه های هوایی که از کنار هر برگی بیرون می‌اید که با کمک آن‌ها به تنه درختان مجاور می‌چسبد و بالا می‌رود.

در ایران وانیل را به شکل پودر سفید و تقریباً گران قیمتی می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند. این پودر در اصل محصولی شیمیایی است به نام «وانیلین» که بر اساس بو و مزه وانیل اصلی تهیه و تولید می‌شود و به مقدار زیاد و با قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. وانیلین تنها یکی از ۳۶ بوی گوناگون وانیل را دارد و از دیگر خواص طبیعی وانیل در پودر وانیلین خبری نیست.

وانیل اصل به شکل یک چوبه یا غلاف باریک سیاه رنگ است که باید آن را به وسیله یک چاقوی تیز شکافت و با پشت چاقو خمیر درون آن را درآورد و داخل سس‌ها یا خمیرها ریخت.

در واقع وانیل گیاهی است از خاندان ارکیده ها که در زمره گیاهان پیچکی به شمار آیند. بلندی آن، گاهی به ۱۰ متر هم می‌رسد و از بزرگ‌ترین اعضای گروه ارکیده‌هاست. غنچه زیبای آن به رنگ‌های سفید، زرد و یا سبز است که تنها چند ساعت دوام می‌آورد. محصول این گیاه غلاف‌های بلندی به شکل غلاف‌های لوبیا می‌باشد که در حالت تازه بدون عطر و مزه هستند و پس از تخمیر، تبدیل به شاخه یا غلاف خوشبوی وانیل می‌شوند.

امروزه در نقاط بسیاری از جهان به کشت و پرورش وانیل اقدام می‌شود اما محصولات با کیفیت ماداگاسکار و جزیره Reunion و مکزیک در صدر آن قرار دارند.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *