دستور پخت یتیمچه

مقدمه یتیمچه:

یتیمچه ازون غذاهای اصیل ایرانی، که برخلاف اسمش خیلی هم مواد خوشمزه و مقوی داره و اینکه خیلیم راحت درست میشه، اصلا مگه داریم غذایی که توش بادمجان جان باشه و خوشمزه نشه ؟؟

 

مواد لازم جهت تهیه یتیمچه
بادمجان ۲ کیلوگرم
نمک ۲ ق‌غ
ماست ۵۰۰ گرم
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
پیازچه ۲۰۰ گرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
پیاز ۳ عدد
نعنا ۱ ق‌غ
پرسیر ۴ عدد
روغن مایع نصف پیمانه
خیار ۳ عدد

 

مراحل پخت یتیمچه

۱-بادمجان را پوست گرفته؛ حلقه‌حلقه کرده؛ نمک بریزید و بعد از یک ساعت بشویید و بگذارید آبش برود. سیر و پیاز را طلایی سرخ‌کنید. پیازچه را پاک‌کرده؛ بشویید و آن را خردکنید. آب ماست راکمی بگیرید.

۲-بقیه روغن مایع را در دیگ ریخته و بادمجان‌های حلقه شده را درون دیگ قرار داده و کمی تفت بدهید و پیازداغ و فلفل و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید و با قاشق چوبی بزرگ آن را به ارامش هم بزنید. بعد یک پیمانه آب بریزید و با حرارت ملایم بگذارید بپزد تا جا بیفتد.

۳-خیار را خردکنید و با پیازچه خردشده و نعنا و نمک و فلفل و ماست مخلوط‌کنید و یتیمچه را در دیس بکشید و با ماست و خیار سر میز ببرید.

 

خواص بادمجان

از ویتامین‌های موجود در بادمجان می‌توان به ویتامین‌های گروه B، ویتامین a و C و مواد معدنی مختلف ازجمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم پتاسیم و آهن اشاره کرد…

علاوه بر ویتامین‌ها و املاح یادشده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئین و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می‌باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد کلسترول بد خون و ضدویروسی هست…

بادمجان را باپوست بپزید تا از یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره‌مند شوید. محققان روی رشد سلول‌های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی‌اکسیدان ناسونین اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش‌خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

ازنظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان برخلاف آنچه عوام اعتقاددارند که بی‌بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهم‌ترین خاصیت آن کم‌کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز هست.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *