دستور پخت کمه جوش

شمقدمه کمه جوش(سبزوار):

مواد لازم جهت تهیه کمه جوش(سبزوار)  
کمه یا ماست محلی ۲۰۰ گرم
ماست ۴ ق‌س
تخم مرغ ۱ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ ق‌س
پوره گوجه‌فرنگی ۲ پیمانه
نعنا خشک ۲ ق‌س
زردچوبه ۱ ق‌س
پودر زیره ۱ ق‌چ
گردو و کنجد ۱ پیمانه

 

مراحل تهیه کمه جوش(سبزوار)

۱-ابتدا کمه ؛ ماست پرچرب؛ و تخم مرغ را با مقداری آب در مخلوط کن ریخته و کمی نمکو فلفل هم بزنید و خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید.

۲- قابلمه ای را روی حرارت قرار داده  و پیاز و سیر سرخ کنید؛ پوره گوجه فرنگی را اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا سرخ شود؛ سپس نعنا؛ زردچوبه و زیره را بیفزایید و خیلی کم تفت دهید که نعنا گلوله نشود و بعد مخلوط کمه را اضافه کنید و به همراه گردو و کنجد پودر شده هم بزنید تا مخلوط شوند حرارت باید ملایم باشد تا ریز جو شود پس از جوش آمدن آماده سرو است .

۳-این غذا به سرعت آماده می شود و سررشار از کلسیم و کاملا مغذی و پر انرژی میباشد. در صورتی که ماست محلی(کمه) در دسترش نبود میتوانید از مخلوط کشک و ماست اضافه کنید.

 

خواص ماست

بر طبق مطالعات متعدد، سلول‌های ایمنی بدن‌ افرادی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست دارای ارگانیسم‌های فعال می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند بسیار بیش‌تر تقویت می‌شود.

باکتری‌های خوب در ماست روده را تقویت می‌کند، به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می‌کند. همه‌ی این عوامل به نوبه‌ی خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.
برای بهبود سیستم دفاعی بدن‌تان، هر روز ماست دارای ارگانیسم‌های زنده بخورید.

ماست می‌تواند کمک‌تان کند که وزن‌تان را با سرعت بیش‌تری از دست بدهید. باکتری‌های خوب موجود در ماست پروبیوتیک به بهبود سوخت و ساز بدن و هضم غذا کمک می‌کنند، و باعث می‌شوند به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

به علاوه، میزان بالای کلسیم موجود در ماست به سلول‌های چربی‌تان سیگنال می‌دهد که کورتیزول کمتری آزاد کنند، و به این ترتیب روند کاهش وزن شما آسان‌تر می‌شود. همچنین، اسیدهای آمینه‌ی موجود در ماست به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند.

برای از دست دادن وزن از خوردن هله و هوله دست بردارید و در عوض ترکیبی از ماست و انواع تو‌ت‌ها را بخورید.

خوردن بیش از حد نمک یکی از دلایل کلیدی فشار خون بالا است. پتاسیم موجود در ماست کمک به جذب و دفع سدیم از بدن کمک می‌کند.

با توجه به مطالعه‌ی ارائه شده در جلسات علمی پژوهش فشار خون بالا در سال ۲۰۱۲ از انجمن قلب امریکا، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که ماست بدون چربی به صورت روزانه خوردند، در مقایسه با سایرین ۳۱ درصد کم‌تر بود.

حداقل یک فنجان ماست کم چرب به صورت یک روز درمیان بخورید تا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش بدهید.

ار جمله خواص ماست این است که ماست دارای ارگانیسم‌های زنده و فعال می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بسیار موثر باشد. ارگانیسم‌های فعال و زنده سنتز کلسترول را در کبد کاهش می‌دهد. به علاوه، پروبیوتیک‌ها همچنین اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهند، که همین به نوبه‌ی خود به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

ماست به ویژه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

از جمله دیگر خواص ماست برای سلامت و زیبایی این است که اگر ماست بخورید، دیگری نیازی به درمان‌های گران‌قیمت که موهایی سالم و درخشان را وعده می‌دهند، نخواهید داشت. ماست یک منبع غنی روی، اسید لاکتیک، پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی مفید برای موهای‌تان است.

ماست رشد مو را افزایش می‌دهد، شوره سر را کاهش می‌دهد و خارش پوست سر را تسکین می‌دهد. به علاوه، ماست به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی و عالی برای موهای خشک و آسیب‌دیده عمل می‌کند و کمک می‌کند تا موها رطوبت لازم را به‌دست بیاورند یا آن را حفظ کنند.

یک دوم فنجان ماست ساده را هم بزنید، آن را روی موهای‌تان بمالید، بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند، و سپس موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشوئید. از این روش درمانی یک بار در هفته استفاده کنید تا موهایی سالم و قوی داشته باشید.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *