مقدمه عدس‌پلو:

این عدس‌پلو از اون غذاهای موردپسنده که فکر کنم تو هر خونواده‌ای چندین عاشق دلخسته داشته باشه. من خودم به شخصه کشمش دوست ندارم، اگه مثل من دوست نداشتین نریزین، اگه هم دارین که هرچی بیشتر بهتر، سس گوشت هم بنا به سلیقه خودتون میتونین رب بزنین یا نزنین. خلاصه میشه به خاطر خواص عدس هم ماهی دوبار تو وعده‌های غذاییمون باشه.

 

مواد لازم جهت تهیه عدس‌پلو
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۳ عدد
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
دارچین ۱ ق‌غ
عدس ۲ پیمانه
نمک ۵ ق‌غ
کشمش ۱ پیمانه
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌چ
روغن نصف پیمانه
زردچوبه  ۱ق‌غ
زعفران ساییده ۱ ق‌چ
پرسیر ۴ عدد
کره ۵۰ گرم

 

مراحل پخت عدس‌پلو

۱-عدس را پاک‌کرده و بشویید. باکمی نمک و یک پیمانه آب بپزید. به‌طوری‌که پخته شود ولی سالم بماند. کشمش را پاک‌کرده؛ بشویید و کمی تفت بدهید. ۲ عدد پیاز را طلایی سرخ‌کنید.

۲-گوشت چرخ‌کرده را با یک عدد پیاز خردکرده و سیر رنده شده و پودر فلفل و یک قاشق نمک و یک قاشق زردچوبه مخلوط‌کنید؛ و آن را در قطعه‌هایی به‌اندازه فندق گرد کنید و در روغن سرخ‌کنید. پیازداغ و کوفته ریزها و کشمش را با زعفران و کمی دارچین و نصف پیمانه آب بگذارید ۲۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشد.

۳-برنج را طبق معمول ۲ ساعت قبل از طبخ خیس کنید. آب را جوش بیارید و برنج را در آن بریزید. وقتی‌که برنج برای آبکش حاضر شد؛‌ عدس را دیگ ریخته و فوراً برنج را آبکش کنید و بشویید. آب‌روغن را دو قسمت کنید. نصف آن را در دیگ بگذارید و مقداری از برنج آبکش شده را توی دیگ ریخته و نصف مواد را بر آن بیفزایید. بعد دارچین را روی آن بپاشید و بازهم برنج و مقداری از مواد را اضافه کنید. بعد در انتها روی بقیه برنج؛ آب‌روغن بریزید. کره را چند قسمت کرده؛ روی برنج بگذارید. در دیگ را ببندید و روی شعله گاز بگذارید؛ وقتی‌که بخار برنج بیرون آمد؛ شعله را کم کنید. در دیگ را با پارچه بپوشانید. مدت ۴۰ دقیقه بگذارید روی شعله گاز بماند تا دم بکشد. بعد موقع کشیدن در دیس مقداری برنج و کوفته‌ریزه‌ها و کشمش و زعفران آب کرده را مخلوط‌کنید و روی دیس را با آن تزیین کنید.

 

خواص پیاز

۱-پیاز ادرار آوری قوی است و خام و پخته آن هر دو این اثر را دارن.

۲-برای رفع دردهای عصبی شربت پیاز بهترین دارو است شربت پیاز به این صورت تهیه می شود

۱۰۰ گرم پیاز خام را با ۴۰۰ گرم آب مخلوط کرده و بپزید تا له شود سپس ۴۰۰ گرم قند روی آن بریزید و بگذارید که جوش بزند تا قند حل شود سپس آنرا صاف کنید و در یخچال قرار دهید.

۳- همانوطر که گفته شد پیاز دارای انسولین گیاهی است و استفاده از آن قند خون را پائین می آورد . بیماران مبتلا به مرض قند باید حتما هر روزه از آن استفاده کنید.

۴- اگر پیاز را له کنید و در زیر شکم شخصی که مبتلا به احتباس ادراری است قرار دهدی ادرار را باز می کند.

۵- پیاز نیم پز برای سوختگی ها نیز موثر است.

۶- پیاز باکتری کش است.

۷-پیاز تقویت کننده و نرم کننده سینه است .برای این منظور پیاز را آب پز کرده و بخورید.

۸- پیاز سنگ کلیه را خرد می کند.

۹- برای رفع خارش چشم چند قطره آب پیاز را در چشم بچکانید.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *