دستور پخت شربت نعناع و تخم شربتی

مقدمه شربت نعناع و تخم شربتی:

این شربت نعناع و تخم شربتی، ازون شربتایی که هم رفع عطش میکنه به سرعت، هم خواص دارویی زیادی داره، هم به دلیل وجود تخم شربتی پروتئین بالایی داره، ازش غافل نشین.

 

مواد لازم جهت تهیه شربت نعناع و تخم شربتی
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ پیمانه
نعنای تازه ۱ دسته کوچک
پوست لیمو ترش ۱ عدد
عرق نعنا ۴ ق‌س
آب لیمو ترش تازه ۱ عدد
رنگ سبز خوراکی چند قطره
تخم شربتی ۳ ق‌س
آب خنک به مقدار لازم

 

مراحل تهیه شربت نعناع و تخم شربتی

۱-شکر؛ آب؛ نعنا و پوست لیمو را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بجوشد؛ سپس عرق نعنا و آب لیموی تازه را اضافه کنید و یک جوش که زد شعله را خاموش کرده و کنار بگذارید تا خاموش شود و بعد از صافی عبور دهید؛ در این مرحله در صورت تمایل چند قطره رنگ سبز اضافه کنید. شربت غلیظ را در شیشه ای در یخچال نگهداری کنید. تخم شربتی را شسته و یک ربع خیس کنید؛ سپس با آب خنک مخلوط کرده و به مقداردلخواه از شربت نعنا آماده شده اضافه کنید. شربت آماده را سرو کنید.

 

خواص عرق نعنا

عرق نعناع ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده خوبی است. این گیاه برای کمک به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعناع استفاده کنند. نعناع تازه چون دارای اسانس بیشتر است مسلما خواص درمانی بیشتری هم دارد ولی حرارت دادن باعث کم شدن خاصیت آن می‌شود. از برگ‌های این گیاه برای خوشبو کردن ماست و دوغ نیز استفاده می‌شود که مفید است. دم‌‌کرده عرق نعناع هم برای تقویت معده و روده کاربرد دارد.

اگر عرق نعناع به صورت خوراکی وارد بدن شود تاثیری در از بین بردن بوی بد دهان ندارد اما اگر کسی از اسانس نعناع به عنوان دهان شویه استفاده کند حتما مفید است.  این گیاه اثر ضدمیکروب دارد؛ پس اگر عرق نعناع را به عنوان دهان‌شویه روزی چند بار استفاده کرده یا آدامس نعناع مصرف کنیم، خوب است اما اینکه گیاه آن را بخوریم به نظر نمی‌آید که اثر خوب یا خاصی روی بوی بد دهان داشته باشد. نیم استکان عرق نعناع یا مثلا قرص نعناع مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر از نعناع زیاد استفاده شود سیستم گوارشی را تحریک می‌کند.

 

در مورد میزان مصرف این گیاه هم باید بدانید که هر بار نصف استکان عرق نعناع کافی است. مصرف طولانی عرق نعناع به صلاح نیست. این گیاه عارضه خاصی ندارد ولی برای برخی افراد ممکن است ایجاد حساسیت کند.مصرف عرق نعناع بعد از غذا به میزان نیم استکان مفید است که باعث کاهش نفخ  می‌شود و به هضم غذا هم کمک می‌کند. از اسانس این گیاه باید کمتر استفاده شود؛ مثلا ۲، ۳ قطره یا فقط یک قطره کافی است چون اسانس آن خیلی غلیظ است و ممکن است دهان را بسوزاند؛ بنابراین بهتر است در آب پخش شده یا همراه با غذا خورده شود.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *