دستور پخت ته‌چین دال عدس

مقدمه ته‌چین دال عدس:

اگه طرفدار عدس‌پلو هستین پس این ته‌چین دال عدس مخصوص شماست. یه غذای سریع و راحت با کلی خاصیت. با این دال‌عدس جان کلی کار میشه کرد که کم‌کم دستورات رو براتون میزارم. این غذا رنگ خیلی جذابی هم پیدا میکنه که میتونه دوست داشتنی باشه. با یه سالادشیرازی عالی میشه.

 

مواد لازم جهت تهیه ته‌چین دال عدس
برنج یک دوم پیمانه
دال عدس یک دوم پیمانه
گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم
هویج درشت ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ کامل درشت ۱ عدد
ماست ۳ ق‌س
روغن مایع ۳ ق‌س
زعفران دم کرده غلیظ ۲ ق‌غ
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

مراحل پخت ته‌چین دال عدس

۱-برنج و دال عدس را به مدت یه ساعت جداگانه خیس کنید.

۲-پیاز را رنده ریز کرده به همراه گوشت و نمک و فلفل سیاه و دارچین مخلوط کرده حسابی ورز دهید؛ سپس داخل یخچال یک ساعت استراحت دهید؛ سپس به شکل کوفته ریزه در آورید.

۳-هویج را خلال یا رنده درشت کنید.

۴-برنج و عدس را با مقداری آب و نمک بپزید و سپس آب‌کش کنید و بگذارید تا کاملا خنک شود.

۵-تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید؛‌ زعفران دم کرده و ماست و زعفران را اضافه کرده؛‌ کمی نمک و فلفل و دارچین اضافه کنید. برنج خنک شده را به مواد زعفرانی اضافی کنید.

۵-سپس قالب مورد نظر را چرب کرده از مواد ته‌چین داخل قال بریزید. قالب را داخل فری که از قبل با درجه ۲۰۰ گرم گرم شده به مدت چهل دقیقه بپزید.

 

خواص دال عدس

دال عدس سرشار از ویتامین های گروه B همچنین حاوی اسید آمینه های مختلف, آهن, کلسیم, فسفر, پروتئین و مقدار کمی چربی است. چربی موجود در حبوبات از نوع غیر اشباع است که ضرری برای سلامتی نداشته و از طرفی خوردن آن نیز برای افراد با اضافه وزن بالا مشکلی ایجاد نمی کند. پروتیئن موجود در دال عدس نیز با پروتئین گوشت برابری می کند. به طور مثال در ۲۰ گرم دال عدس پروتئین بیشتری نسبت به ۲۰ گرم گوشت گاو وجود دارد.

فیبر تاثیر بسیار خوبی بر سیستم گوارشی می گذارد. فیبر موجود در دال عدس باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و از یبوست نیز جلوگیری می کند. همچنین بیماری های گوارشی نظیر التهاب و سندرم روده نیز با کمک دال عدس درمان می شود. از دیگر خواص دال عدس برای دستگاه گوراش می توان به مسهل بودن آن اشاره کرد.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *