دستور پخت پیراشکی گوشت

مقدمه پیراشکی گوشت:

پیراشکی گوشت از اون دست غذاهای نوستالژی که قدیما خیلی تو اطراف خیابون میپختن و همچنین مامانای خوش‌سلیقه هم خودشون درست میکردن، دیگه کم‌کم پیتزا و انواع غذاهای خمیری جذاب اومد و این پیراشکی بی‌نوا جایگاه خودشو از دست داد. الانم که خمیر آماده پیراشکی موجوده. اگه خیلی حوصله خمیربازی نداشتین آماده‌شو بگیرین. مواد میانی هم به سلیقه خودتون میتونه تغییر کنه.

 

مواد لازم جهت تهیه پیراشکی گوشت
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
نمک ۲ ق‌غ
روغن ۱ پیمانه
پودر فلفل قرمز و سیاه ۱ ق‌م
پیاز ۳ عدد
بکینگ پودر ۲ ق‌م
برنج بیش از نصف پیمانه
جوش‌شیرین ۱ ق‌م
جعفری ۳۰۰ گرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
تخم‌مرغ ۵ عدد
خیار شور ۱۰۰ گرم
گوجه‌فرنگی خرد شده ۱ پیمانه
گوجه‌فرنگی ۴ عدد
آرد ۴ پیمانه
ماست آب‌رفته ۱ پیمانه

 

مراحل پخت پیراشکی گوشت

۱-برای تهیه خمیر پیراشکی گوشت ۲ تخم‌مرغ را با یک قاشق نمک و سه قاشق روغن آب کرده خوب بزنید. بکینگ پودر را با جوش‌شیرین و ماست آب‌رفته مخلوط‌کنید. سپس ماست و تخم‌مرغ را باهم مخلوط و آرد را کمکم داخل این مایع کنید تا خمیر شود و به دست شما نچسبد. اگر خمیرتان سفت است؛ کمی ماست اضافه کنید. اگر شل است؛ کمی آرد به آن اضافه کنید. آنگاه روی خمیر را بپوشانید و دو ساعت در جای گرم بگذارید بماند.

۲-برنج را به‌صورت کته نیم‌پز کنید و با دو پیمانه آب؛ دو قاشق روغن؛ نصف قاشق نمک روی آتش ملایم بگذارید تا آبش تمام شود. سه عدد تخم‌مرغ را بپزید.(سفت شود) و بعد آن را ریز کنید. جعفری را شسته؛ خردکنید. دو عدد پیاز را طلایی سرخ‌کنید.

۳-گوت چرخ‌کرده را و پیاز را تفت بدهید. زردچوبه و نمک و فلفل را با آب گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی با نصف پیمانه آب با آن اضافه کنید. شعله را ملایم کنید. بگذارید گوشت بجوشد تا آبش تمام شود. سپس گوشت و برنج پخته‌شده؛ با جعفری خردشده و تخم‌مرغ رنده شده و کمی نمک و فلفل را باهم کاملاً مخلوط‌کنید.

۴-از خمیر آماده به‌اندازه یک سیب کوچک روی تخته بگذارید؛ زیر آن راکمی آر بپاچید ک خمیر نچسبد با وردنه خمیر را به شکل دایره درآورید.(فراموش نکنید هرگاه باید وردنه آردی شود) یک قاشق کامل از مواد را از یک‌طرفه خمیرتان بگذارید و طرف دیگر را دایره‌وار برگردانید روی خمیر. بعد دو لبه آن را ببندید و دور آن را با پشت چنگال محکم کنید؛ همه خمیر را به این ترتیب با مواد موجود آماده کنید (به شکل نیم‌دایره).

۵- در یک ظرف متوسط گود نصف روغن را بریزید. پیراشکی‌ها را دوتادوتا در آن سرخ‌کنید. شعله باید ملایم باشد. پشت و روی پیراشکی را سرخ‌کنید تا وقتی‌که تمام شود. با مقداری گوجه‌فرنگی خردشده و خیار شور اطراف دیس را تزیین کنید و همراه با سس گوجه فرنگی و تره میل کنید.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *