دستور پخت مرصع پلو

مقدمه مرصع پلو:

رسیدیم به غذای سنتی و مجلسی مرصع پلو، که اکثر جاهایی که دیده شده تو مجالس عروسی، اونم برای رنگ و لعاب عالی که داره. ترکیب رنگی سبز، قرمز، سفید و برنج زعفرونی، عالی میشه.
البته این غذا بیس شیرینی داره و برای اونایی که غذاهای شیرین دوست دارن یکی لز بهترین غذاهاس.

 

مواد لازم جهت تهیه مرصع پلو
ران مرغ ۱ کیلو گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو ترش ۱ عدد
زعفران آب کرده ۲ ق‌س
روغن مایع ۳ ق‌س
پیاز ۲ عدد
برگ بو ۲ عدد
برنج ۴ پیمانه
خلال بادام ۱۰۰ گرم
خلال پسته ۱۰۰ گرم
کشمش پلویی ۱۰۰ گرم
گلاب یک دوم پیمانه
زرشک ۵۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
هویج ۳۰۰ گرم
شکر یک دوم پیمانه
خلال پوست پرتقال یک دوم پیمانه

 

مراحل پخت مرصع پلو

۱-مرغ ها را شسته و با نمک؛ فلفل سیاه؛ آب لیمو ترش تازه؛ کمی زعفران و یک قروغن مایع طعم دار کرده و ۴ ساعت در یخچال استراحت دهید؛ سپس در قابلمه ریخته و یک عدد پیاز خلال شده اضافه کنید و برگ بو و یک پیمانه آب افزوده و به مدت یک ساعت و نیم با حرارت ملایم بپزید.

۲ـبرنج را از شب قبل با نمک در آب خیس کنید. خلال بادام؛ خلال پسته و کشمش پلویی را هم از شب قبل خیس کرده و به هر کدام مقداری گلاب بزنید. زرشک را هم شسته و هر یک را جداگانه در تابه ای با کره و روغن مایع کمی تفت دهید و کنار بگذارید.

۳ـ هویج را رنده یا رشته کنید و با کره و نیمی از شکر با حرارت خیلی ملایم ۲۰ دقیقه تفت دهید و کمی زعفران بیفزایید .

۴ـ برنج را آب کش کرده و دم کنید؛ پس از دم کشیدن مقداری روغن جامد و مایع را با هم داغ کرده و روی برنج بریزید؛ سپس زعفران اضافه کنید؛ کمی گلاب هم به برنج بزنید. خلال پوست پرتقال را هم سه بار بجوشانید و آب کش کنید و بقیه شکر را افزوده و با کمی کره تقت دهید. یک عدد پیاز باقی مانده را خلال کرده و سرخ کنید.

۵ـ هنگام سرو برنج را در ظرف ریخته و خلال باداخم پسته؛ پیاز داغ؛ هویج؛ زرشک؛ خلال پرتقال؛ پلو زعفرانی و کشمش هایی را که اماده کرده اید روی برنج بچینید و همراه با مرغ زعفرانی سر نمایید.

 

خواص گلاب

گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد. این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

گلاب معروفترین نوع عرقیات است که از گل سرخ گرفته می شود. گفته می شود که حضرت محمد(ص) از عطر این گل استفاده می نمودند و به همین دلیل گل سرخ را با نام گل محمدی نیز می شناسند.

گلاب بعد از سکنجبین بیشترین مصرف را در بین مردم در قدیم داشته و امروزه نیز مصرف فراوانی دارد. گلاب یکی از نوشیدنی های پرمصرف در طب سنتی است. گلاب طبع میانه تا حدودی رو به خنکی دارد. بنابراین برای اکثر افراد مصرف آن توصیه می شود و عارضه خاصی ندارد.

طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می آید. به همین دلیل است که قدیمی ترها مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول های جدید تحریک می کند.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *