دستور پخت آش ماش

مقدمه آش ماش:

طرفداری آش دستا بالا ????

تا میگیم آش، اولش آش رشته (لینک بده گلم) به یادمان می‌آید، من که این‌جوریم، ولی خب تنوع لازمه دیگه. برای همین این آش ماش میتونه یه تنوع تو غذاها تون باشه. درست کردنش هم از آش رشته آسونتره. بپزین ببینین چه می‌شود.

 

مواد لازم جهت تهیه آش ماش
ماش نیم کیلوگرم
پیاز ۲ عدد
پیاز ریز سفید ۲۰۰ گرم
زرد‌چوبه ۲ ق‌غ
نمک ۱ ق‌غ
شلغم ریز ۵۰۰ گرم
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
برنج ۱ پیمانه
لیمو‌ترش ۱ عدد
روغن مایع نصف پیمانه

 

مراحل پخت آش ماش

۱-در طبخ آش ماش نکته حساس گرفتن پوست آن است؛ بنابراین ماش را بشورید. با ۴ لیوان آب در دیگ بریزید و روی شعله گاز بگذارید که با حرارت ملایم ماش‌ها بپزد و مرتب باید هم بزنید تا به‌تدریج پوست ماش جدا شود و روی ظرف بیاید. با کفگیر پوست ماش را بگیرید و گاهی کمی آب سرد در آن بریزید که پوست‌های ماش بهتر جدا شوند. برنج را تمیز کنید و بشویید و با پیاز سرخ‌شده و یک قاشق زرد‌چوبه داخل ظرف ماش بریزید. حرارت باید کاملاً ملایم باشد. شلغم و پیاز ریز سفیدپوست گرفته را در داخل آن بریزید و گاهی آن را به هم بزنید که ته نگیرد. باید دقت کنید پیازها له نشوند. آب یک لیمو ترش در آن بریزید وقتی که آش آماده شد؛ در یک ظرف بکشید و با نعنا داغ و پیاز داغ روی ظرف را تزیین کنید.

ماش به علت داشتن ویتامین‌های آ و ب نیروی بینایی را تقویت می‌کند. اصلاً چاق‌کننده نیست. در معده تولید نفخ نمی‌کند. با آن می‌توان ماش پلو و قیمه کدو و آش ماش درست کرد. کسانی که می‌خواهند لاغر شوند بهتر است از خوردن ماش به هر شکلی غفلت نکند زیرا باآنکه خیلی زود گرسنه را سیر می‌کند؛ چاق‌کننده نیست. شلغم دارای ویتامین آ؛ ب؛ ث و املاح فراوانی است. قوه بینایی را زیاد می‌کند. آنژین تنگ‌نفس و سره را درمان کرده و مقاومت بدن را در مقابل امراض بیمه ‌می‌کند و همراه با سالاد یونانی سرو کنید.

 

خواص ماش

اگر ماش را باپوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است، ولی برای اینت مزاج دانه‌های پوست‌کنده‌ی آن را مصرف کنید.

ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.

ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.

این دانه غنی حاوی بسیاری از مواد موردنیاز بدن است و درعین‌حال کالری کمی دارد؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق‌کننده است. ازاین‌رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته‌ای یک‌بار از ماش استفاده شود چون بسیار زودهضم و غیر نفخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می‌کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.

دانه‌های ماش شامل طیف وسیعی از مواد مغذی گیاهی هستند که ضد میکروب و ضدالتهاب در نظر گرفته می‌شوند و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با باکتری‌های مضر، ویروس‌ها، سرماخوردگی، بثورات، آماس و بسیاری از اختلالات دیگر مبارزه کنند. ماش باعث تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شود و به‌این‌ترتیب به جذب مواد غذایی و بهبود سیستم دفاعی کمک می‌کند.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *