دستور پخت خورش کرفس

مقدمه خورش کرفس:

یکی از خورش‌های موردعلاقه من این کرفس جان دلبره، نمی‌دونم چطور میشه که خیلی‌ها خورش کرفس دوس ندارن!

آخه موجود به این لذیذی، وای اصلاً زندگی این غذا.

من خودم چون غذاهای ترش دوس دارم، ترشی بیشتری براش می‌ریزم.

تنها دردسر این غذا قسمت شستن و خورد کردن و سرخ کردن کرفس جانِ که به نظرم یه بار زیاد درست کنین و فریز کنین و لذت شو ببرین.

مواد لازم
برنج ۵ پیمانه
دارچین ۱ ق‌غ
گوشت بااستخوان ۱ کیلوگرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
کرفس ۲ عدد
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌چ
نعنا و جعفری ۱ کیلوگرم
آب‌غوره یا لیموترش ۱ پیمانه یا ۲ عدد
روغن نصف پیمانه
پیاز ۳ عدد
فلفل سبز دلمه‌ای ۱ عدد
پرسیر ۳ عدد
زعفران ساییده ۱ ق‌م
نمک ۵ ق‌غ

 

مراحل پخت خورش کرفس

۱-کرفس را از ساقه جدا کره‌؛ و به قطعه‌های به‌اندازه یک‌بند انگشت خردکنید و برگ‌های سالم آن را نگهدارید و با نعنا و جعفری بشورید؛ و خردکنید. در ۴ قاشق غذاخوری روغن سبزی را تفت دهید و کرفس را هم کمی سرخ‌کنید. ۲ عدد پیاز را پیازداغ کنید.

۲-گوشت را بااستخوان به تکه‌های مساوی قسمت کنید. آن را بشویید و با یک پیاز و سیر خردشده و فلفل سبز خردکرده در یک ظرف ریخته؛ روی شعله گاز بگذارید. وقتی آبش تمام شد؛ ۳ قاشق روغن بریزید و کمی تفت بدهید. فلفل و نمک ورزد چوبه را به آن اضافه کنید. دو پیمانه آب بریزید و با آتش ملایم بگذارید بپزد. وقتی‌که گوشت نیم‌پز شد؛ کرفس را در آن بریزید و بعد از نیم ساعت سبزی را بریزید و بجوشانید تا جا بیوفتد. سپس آب‌لیمو ترش و زعفران ساییده شده و دارچین را به آن اضافه کنید و روی شعله کاملاً ملایم بجوشد تا جا بیوفتد.

۳-برنج را طبق روال نوشته‌شده برای آب‌کشی آماده کنید. برنج را با آب گرم بشویید. آب‌روغن درست کرده و دو قسمت کنید. قسمت اول را با یک پیمانه ماست آب‌گرفته و کمی زعفران مخلوط‌کنید و در دیگ تفلون بریزید. تمام برنج را در دیگ بریزید. روی آن مابقی آب‌روغن را ریخته روی شعله گاز بگذارید. با دربسته. وقتی‌که بخارش بیرون آمد؛ در دیگ را با پارچه تمیز بپوشانید و با آتش ملایم ۴۰ دقیقه بگذارید روی گاز بماند و مواظب باشید ته‌دیگ نسوزد. بعد وقتی‌که دم کشید؛ توی دیس گرد برگردانید. با خورش آماده؛ میل کنید.

کرفس دارای ویتامین؛ آ؛ ب؛ ث و املاح سدیم؛ پتاسیم و فسفر است. عطر مطبوع و طعم گوارا دارد و خاصیت انکارناپذیر کرفس بین سبزی‌ها ممتاز است. یک متخصص تغذیه خاطرنشان کرده است که اگه مردم از خواص کرفس آگاهی داشتند؛ نیمی از مزارع را کرفس می‌کشتند.این خورش را میتوانید در کنار سالاد یونانی امتحان کنید.

اینم از خورش کرفس حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگه سؤالی داشتید مرجان در خدمته.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *