دستور پخت شیرین پلو

مقدمه شیرین‌پلو:

شیرین‌پلو مهم‌ترین شام عروسی است که در کنارغذاهای دیگر میز شام عروسی را تزیین می‌کند. خانواده عروس با طبخ شیرین‌پلو به خانواده داماد و مهمانان خود خیرمقدم میگویند و شیرینی سال‌های زندگی و شادی عروس و داماد را آرزو می‌کنند و به همین دلیل سال‌های سال است که شیرین‌پلو در شام عروسی هر دختری که به خانه بخت می‌رود؛ طبخ می‌شود.

 

مواد لازم جهت تهیه شیرین‌پلو  
برنج ۵ پیمانه
خلال پسته ۱ پیمانه
مرغ ۲ عدد
خلال بادام ۱ پیمانه
روغن مایه نصف پیمانه
پیاز ۱ عدد
شکر ۳ پیمانه
برگ‌بو ۴ عدد
زعفران ساییده ۱ قاشق مرباخوری
پرسیر ۳ عدد
خلال پوست نارج یا پرتقال ۱ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
نمک ۵ قاشق غذاخوری
کرفس ۱ شاخه
زرشک ۱ پیمانه

 

مراحل پخت شیرین‌پلو

۱-ابتدا برنج را ۲ ساعت قبل از طبخ؛ با آب سرد؛ آرام بشورید و بعد با آب گرم و ۴ قاشق نمک آن را خیس کنید.

۲-مرغ ها را به تکه‌های مساوی تقسیم کنید. چربی و پوست آن‌ها را جدا کرده و خوب بشورید. وقتی آبش رفت؛ در آتش ملایم با سه قاشق روغن مایع آن‌ها را سرخ‌کنید. سپس از روغن درآورده در ماهی‌تابه دیگر بگذارید. یک پیاز حلقه‌حلقه شده و یک شاخه کرفس خردشده؛ یک قاشق غذاخوری نمک؛ برگ‌بو و سه تا پر سیر به‌اضافه‌ی نصف قالب کره و کمی زعفران آب کرده با نصف پیمانه آب به آن اضافه کرده تا با حرارت ملایم کمی بپزد. بدون اینکه از هم بپاشید و در ضمن یک‌کمی هم آب داشته باشد.

۳-خلال پوست نارنج یا پرتقال را چند بار در آب بجوشانید و آبش را خالی کنید که تلخی آن گرفته شود. خلال پسته و بادام با شکر و کمی آب روی شعله گاز چند جوش بخورد تا آبش تمام شود. خلال نارنج یا پرتقال را با خلال مغز بادام و پسته و یک پیمانه شکر و مابقی زعفران آب کرده با نصف پیمانه آب مخلوط‌کنید و ۱۵ دقیقه بجوشانید. زرشک را پاک‌کرده؛ ابتدا خیس کنید و سپس از آب دربیاورید. باکمی کره و ۴ قاشق شکر؛ کمی تفت بدهید و به آن اضافه کنید. تمام مخلوط شده‌ی آن مواد باید به‌اندازه یک پیمانه شهد داشته باشد.

۴-یک دیگ متوسط را تا نصفه آب کنید و روی شعله گاز بگذارید وقتی آب جوش آمد برنج را داخل آب بریزید. ابتدا در دیگ را بگذارید تا برنج جوش بیاید؛ بعد در دیگ بردارید. یک لیوان آب سرد در دیگ بریزید. برنج با آب سرد از جوش می‌افتد و دوباره جوش می‌آید. یک‌بار دیگر یک لیوان آب بریزید.(این کار کمک می‌کند که برنج شما قد بکشد) بعد برنج را امتحان کنید. اگر زیر دندانتان کمی آن را احساس کردید؛ دیگ را از روی شعله گاز بردارید و در آب کش خالی کنید و با آب ولرم آن را بشورید. آنگاه سه قاشق غذاخوری روغن در دیگ بریزید و تمام شربت مواد را با آب مرغ به آن بیفزایید و بگذارید روی شعله گاز. وقتی‌که جوش آمد آن را نصف کنید. نصف دیگر را در ظرفی نگاه‌دارید. برنج شسته را در دیگ بریزید و لابه‌لای آن مقداری مواد آماده‌شده بریزید. دیگ را روی شعله گاز بگذارید. وقتی‌که بخار آن بالا آمد شعله را کم کنید. در دیگ را با پارچه تمیز بپوشانید و مدت ۴۰ دقیقه بگذارید دم بکشد. موقع کشیدن پلو؛ با کفگیر برنج را آهسته مخلوط کرده در دیس بریزید و باقیمانده مواد را با برنج زعفرانی مخلوط کرده و با آن روی دیس را تزیین کنید. تمام مرغ آماده را بدون پیاز و کرفس و برگ مو کنار دیس بچینید و همراه با سالاد یونانی سرو کنید.

اینم از شیرینی شیرین‌پلو حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگه سؤالی داشتید مرجان در خدمته.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *