مقدمه حلیم‌بادمجان:

از هرچه بگذریم سخن بادمجان خوش‌تر است، این بادمجان تو هر غذایی باشِ عالیه، عالی. دیگِ همه با کشک‌بادمجان (اینجا لینک کشک‌بادمجان بده لطفاً) آشناییم، حالا این حلیم‌بادمجان همونه فقط گوشت و عدس اضافه داره، حالا این حبوبات و بسته به ذائقه خودتان میتونین تغییر بدین، یعنی میتونین مثلاً لوبیا سفید بریزید. خلاصه ببینید جی دوست دارین و همونو درست کنین و میل کنین. نتیجه می‌گیریم که این دو عزیز جفتش خوشمزه ولی خب خلیم بادمجان ازلحاظ ارزش غذایی بالاتره. نوش جونتون.

 

مراحل پخت حلیم‌بادمجان
بادمجان ۸ عدد
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
پرسیر ۴ عدد
نمک ۲ ق‌غ
پیاز متوسط ۲ عدد
نعنا ۱ ق‌غ
برگ‌بو ۳ عدد
زرد‌چوبه ۲ ق‌غ
عدس ۴۰۰ گرم
کشک ۵۰۰ گرم
روغن مایع نصف پیمانه
گوشت گوسفند بی‌استعداد ۵۰۰ گرم

 

مراحل پخت حلیم‌بادمجان

۱-گوشت و عدس را پاک‌کرده؛ بشویید. گوشت و یک عدد پیاز و عدس و برگ‌بو را در ظرفی روی شعله بگذارید. وقتی‌که آبش کار رفت؛ کمی زردچوبه و نمک و فلفل با دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و روی آتش ملایم قرار دهید تا گوشت و عدس بپزد.

۲-بادمجان‌ها را پوست گرفته؛ نمک بزنید؛ بشویید و بگذارید آبش برود. بعد به مدت کمی آن را با حرارت ملایم و روغن کم سرخ‌کنید. وقتی‌که طلایی شد؛ زردچوبه و نعنا خشک را بریزید و چند لحظه بعد از روی شعله گاز بردارید.

۳-گوشت را امتحان کنید. اگر پخته است؛ بادمجان و کشک به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بپزد. سپس آن را از روی شعله گاز برداشه؛ برگ‌بو را از ظرف بیرون آورده؛ خوب آن را له کنید. در این مرحله نباید حلیم شما آب داشه باشد؛ آن‌گاه در ظرف بکشید. با پیازداغ و نعنا داغ و کمی کشک روی آن را تزیین کنید و همراه با سالاد یونانی سرو کنید.

 

خواص بادمجان

از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB ،ویتامین a و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم پتاسیم و آهن اشاره کرد..

علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی ، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد..

بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است . بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است . مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

بادمجان یکی از صیفی جاتی است که در تمام فصول سال وجود دارد و بر خلاف تصوراتی که آن را بی خاصیت می داند سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد.

[instalink id=”2″]

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *