دستور پخت دلمه کلم‌برگ

مقدمه دلمه کلم‌برگ:

کیا مثل من فکر میکنن که وااااای دلمه خیلی سخته، نمیشه خودمون درست کنیم، واااااای سخته! شما؟ شما؟ آهان برای شما آسونه؟

منکه همیشه همین تصور داشتم که وای من و دلمه؟ نه‌نه اصلا!

تا اینکه دست به کار شدم و این دلمه کلم‌برگ رو درست کردم، اونقدرام سخت نبود، احتیاج به دقت زیاد داره موقع پیچیدن ولی نشد نداره. خوبی این دلمه اینه که دلمه‌برگ‌مو همیشه برگش موجود نیست ولی دلمه کلم‌برگ همیشه موجوده و میتونین تهیه کنین.

 

مواد لازم جهت تهیه دلمه کلم‌برگ
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
برنج ۱ پیمانه
دارچین ۱ ق‌غ
کلم‌برگ ۱ عدد
نمک ۲ ق‌غ
سبزی دلمه ۸۰۰ گرم
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
رب گوجه‌فرنگی نصف پیمانه
زعفران ۱ ق‌چ
آب‌لیمو ترش نصف پیمانه
فلفل دلمه‌ای سبز ۱ عدد
پیاز متوسط ۳ عدد
پر سیر ۴ عدد
خامه کوچک ۱ عدد
گوجه‌فرنگی خردشده ۲ پیمانه
روغن نصف پیمانه
جعفری به مقدار لازم
گشنیز به مقدار لازم
ریحان به مقدار لازم
ترخان به مقدار لازم
شوید به مقدار لازم
پیازچه به مقدار لازم
نعنا به مقدار لازم

 

مراحل پخت دلمه کلم‌برگ

۱-برگ‌های نازک کلم را جدا کرده و در ظرفی از آب‌نمک روی شعله چند تا جوش بدهید تا برگ‌ها از حالت سختی دربیایند. دو عدد پیاز و چهارپر سیر را خردکرده؛ سرخ‌کنید. سبزی هارا پاک‌کرده؛بشویید و خردکنید. نیم بیشتر برنج را نیم‌پز کنید.

۲-گوشت چرخ‌کرده را با نصف فلفل سبز دلمه‌ای خردشده؛ در ظرفی ریخته روی شعله گاز بگذارید. آبش که تمام شد؛ پنج قاشق روغن را با پیازداغ در آن ریخته و کمی تفت بدهید. سپس زردچوبه و یک قاشق نمک و پودر فلفل و گوجه‌فرنگی خردشده را با نصف پیمانه آب با آن اضافه کنید و با حرارت ملایم بگذارید بجوشد تا آبش تمام شود.آنگاه از روی شعله گاز بردارید. سبزی‌های خردشده و برنج نیم‌پز و دارچین و سه قاشق آب‌لیمو ترش و زعفران اضافه کرده؛‌ مخلوط‌کنید.

۳-برگ‌های جوان کلم را بازکنید. داخل هرکدام دو تا سه قاشق از موادی که دارید؛ بریزید و مثل بقچه آن را ببندید آنگاه ته‌دیگ را چند برگ کلفت کلم که مصرف ندارد؛قرار دهید.کلم‌های پیچیده را روی آن‌ها بگذارید. نصف رب گوجه‌فرنگی را با یک پیمانه آب و کمی نمک و فلفل و چهار قاشق آب‌لیمو ترش و پنج قاشق غذاخوری روغن خوب مخلوط کرده؛ روی دلمه‌ها بریزید. شعله آتش را با حرارت ملایم روشن کنید و نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه بگذارید بپزد. آنگاه دلمه ها را آهسته از دیگ درآورید و در دیس بچینید و روی آن را جعفری خردشده و خامه بریزید و همراه با سالاد میوه سرو کنید.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *