دستور پخت ته چین مازندرانی

مقدمه ته چین مازندرانی:

ته‌چین که دیگه معرف وجود همه هست و تو دلبری اون شکی نیست. حالا اکه ته‌چین مازندرانی هم باشه که دیگه واقعا سکوت اختیار میکنیم چون رب انار اونم ترش، معرکه میشه. اگه طرفدار فذاهای ترش هستین حتما اینو امتحان کنین و روشو با ناردون تزئین کنین.

 

مواد لازم جهت تهیه ته چین مازندرانی
مرغ ۱ کیلو گرم
پیاز ۲ عدد
روغن به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر زیره سبز یک دوم ق چ
نمک به مقدار لازم
رب اناز ترش یک دوم پیمانه
برنج دانه بلند ۵۵۰ گرم
دانه زیره یک دوم ق‌چ
محلول زعفران به مقدار لازم

 

مراحل پخت ته چین مازندرانی

۱ـابتدا پوست مرغ را جدا کنید و از مفصل خرد کرده و به قسمت های دلخواه تقسیم کنید.

۲ـپیاز را به مقدار لازم در روغن تفت دهید تا طلایی و خوشرنگ شود؛ زردچوبه؛ فلفل سیاه؛ پودر زیره؛ نمک و رب انار را افزوده و هم بزنید و کنار بگذارید.

۳ـمرغ را با نمک و فلفل مزه دار کرده و تا حدی تفت دهید که طلایی و خوشرنگ شود و سپس به مخلوط قبلی افزوده و مخلوط کنید.

۴ـبرنج را آب کش کنید. به مقدار لازم روغن در قابلمه ریخته و پس از گرم شدن نیمی از برنج را داخل قابلمه بریزید و سپس مخلوط مرغ را روی برنج پخش کنید و بعد باقی مانده برنج را روی مخلوط ریخته و دانه زیره را روی پلو بپاچید و در قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا در قابلمه عرق کند؛ دوبار عرق در قابلمه را خشک کرده و سپس برنج را دم کنید و پس از پنج دقیقه حرارت زیر قابلمه را کم کرده و به مدت یک ساعت و نم تا دو ساعت روی حرارت کم پلو را بپزید. هنگام سرو ته چین را در ظرف سرو کشیده و مرکز را با پلو زعفرانی منقش کنید و قطعات مرغ روی ته چین قرار دهید.

 

خواص رب انار

از جمله خواص رب انار وجود نیاسین در آن است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد. از این رو خوردن این ماده غذایی همانند ماست و خاویار در این دوران به زنان حامله توصیه می گردد.

رب انار همانند تخم بلدرچین حاوی مقادیر فراوان ویتامین B می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و باعث می شود همواره پر انرژی باقی بمانید. همچنین باعث فعالیت مناسب آنزیم ها می گردد. نیاسین موجود در رب انار باعث می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و سیستم عصبی را سالم نگاه می دارد و عمل هضم غذا را آسان می کند.

رب انار حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. وقتی عمل هضم غذا انجام می شود فرآیندی به نام اکسیداسیون در بدن اتفاق می افتد و باعث تولید رادیکال های آزاد می گردد. رادیکال های آزاد می توانند به بافت آسیب برسانند و بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان را تولید کنند.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *