دستور پخت مرغانه پلاو

مقدمه مرغانه پلاو:

تخم‌مرغ، پنیر ، برنج !!!! آیا این ۳ تا میتونه کنار هم خوشمزه باشه؟ بله، شما این مرغانه پلاو رو درست کنین و از ترکیب مزه‌ها لذت ببرید.

 

مواد لازم جهت تهیه مرغانه پلاو
تخم مرغ آب پز ۲ عدد
پنیر تبریزی ۱۰۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
نمک و فلفل به مقدار داخواه به مقدار دلخواه
کره ۵۰ گرم
گردو آسیاب شده یک چهارم پیمانه
نعنا و جعفری خرد شده ۲ ق‌س
گردو خرد شده و گوجه گیلاسی به مقدار دلخواه

 

مراحل پخت مرغانه پلاو

۱-تخم مرغ ها را رنده کنید. پنیر را هم رنده کنید. برنج را با مقداری نمک و کره به صورت کته دم کنید.

۲ـتخم مرغ؛ پنیر؛ گردوی آسیاب شده؛ برنج و سبزی ها و کمی نمک و فلفل را در کاسه ای ریخته و مخلوط کنید. از مخلوط گلوله هایی به اندازه گردو درست کرده و در ظرف سرو قرار دهید و روی آن را گردوی خرد شده بپاشید و با گوجه گیلاسی تزیین نمایید.

 

خواص پنیز تبریزی

پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم. می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان، در مقایسه با سایر پنیرها، این است که در فرآیند تبدیل شیر به پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که پروبیوتیک هستند و همان‌طور که می‌دانید پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم موادغذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند. به همین دلیل، مصرف این نوع پنیر به افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند یا حتی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود؛ زیرا پروبیوتیک‌ها تقویت کننده سیستم ایمنی هم هستند. در کنار این فواید، پنیر لیقوان مشکلاتی هم دارد و مصرف آن به برخی افراد توصیه نمی‌شود. مشکل اول چربی بالای این پنیر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به ویژه به افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و افراد دارای کلسترول بالا و چربی خون توصیه نمی‌شود؛ چون چربی این پنیر از نوع اشباع بوده و کلسترول بالایی دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون این پنیرها برای افزایش ماندگاری‌شان در نمک فراوانی قرار می‌گیرند بنابراین بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را ۲ تا ۴ ساعت در آب جوشیده قرار داد و پس از خنک شدن در یخچال گذاشت تا مقداری از نمکشان کاسته شود.

البته میزان مصرف این نوع پنیر بهتر است در روز در حد یک یا دو واحد و هر واحد نیز به اندازه یک قوطی کبریت باشد. به طور کلی، پنیر لیقوان پروتئین بسیار خوبی دارد به‌خصوص پروتئین کازیین که به جذب بهتر سایر پروتئین‌ها کمک می‌کند و برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، مفید است. علاوه بر همه اینها با توجه به کیفیت بالای پروتئین موجود، این پنیر را در گروه گوشت هم قرار می‌دهند و در نتیجه مصرف آن برای افرادی که نمی‌توانند یا حتی دوست ندارند گوشت بخورند، گزینه‌ای مناسب است. این پنیر همچنین جایگزین مناسبی برای شیر بوده و مصرف آن برای افرادی که عدم تحمل به لاکتوز دارند نیز توصیه می‌شود. پس اگر به هر دلیلی کمتر از شیر استفاده می‌کنید حتما دقت داشته باشید که پنیر را به تنهایی یا به همراه انواع سالاد یا غذاهای اصلی در برنامه روزانه خود بگنجانید.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *