طرز تهیه بادمجان پلو

مقدمه بادمجان پلو:

قبلا گفتم، بازم میگم، به نظر من این بادمجان تو هر غذایی باشه اونو لذیذ میکنه. تا حالا بادمجان پلو شنیده بودین اصلا؟ یه جورایی میشه گفت شبیه لوبیا‌پلو که به جای لوبیا، بادمجان داره.
خیلی پلو خوشمزه ای میشه. پر از گوشت و بادمجان، چی ازین بهتر.

 

مواد لازم جهت تهیه بادمجان‌پلو
گوشت گوساله بی‌استخوان ۶۰۰ گرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
برنج ۴ پیمانه
دارچین ۱ ق‌غ
روغن مایع نصف پیمانه
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌چ
زعفران ساییده ۱ ق‌چ
پیاز ۳ عدد
بادمجان ۶ عدد باریک
پرسیر ۳ عدد
گوجه فرنگی خرد شده ۱ پیمانه
فلفل سبز ۱ عدد
نمک ۵ ق‌غ

مراحل پخت بادمجان‌پلو

۱-گوشت را قیمه کرده؛ بشویید و با یک پیاز و ۳ عدد سیر خردشده و نصف فلفل سبز خردشده؛ در ظرف ریخته روی شعله گاز بگذارید. وقتی‌که آبش تمام شد؛ ۳ قاشق روغن مایع در آن بریزید و گوشت راکمی تفت بدهید تا رنگش عوض شود. سپس زردچوبه؛ فلفل و نمک و گوجه‌فرنگی خردشده به آن اضافه کرده با دو پیمانه آب بجوشانید تا گوشت بپزد. وقتی‌که گوشت به نظرتان پخته است؛ مقدار نصف زعفران و نصف دارچین را با آن اضافه و بعد شعله را خاموش‌کنید. حتماً کنی سس داشته باشد.

۲-بادمجان را پوست بگیرید؛حلقه‌حلقه کنید و نمک را بر آن بپاشید تا تلخی آن گرفته شود. بعد بشویید؛ بگذارید آبش برود. سپس آن راکمی سرخ‌کنید و کنار بگذارید.

۳-برنج را دو ساعت قبل از طبخ با چهار قاشق نمک خیس کنید. بعد آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. وقتی‌که آماده برای آبکشی است؛ آبکش کنید و با آب ولرم آن را بشویید. آب‌روغن درست کنید و دو قسمت کرده؛‌نصف آن را در دیگ نگاه‌دارید. نصف بیشتر برنج را در دیگ ریخته و مواد مخلوط شده و بادمجان سرخ‌شده را لابه‌لا روی برنج ریخته و مابقی برنج را هم به آن اضافه کنید. دارچین روی آن بپاشید. آب‌روغن و سس گوشت به‌اندازه یک فنجان روی برنج بریزید و روی شعله گاز بگذارید. وقتی‌که بخار آن بلند شد؛‌ شعله را ملایم کنید. در دیگ را با پارچه تمیز بپوشانید و چهل دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد. موقع کشیدن برنج؛ ابتدا همیشه یک کفگیر برنج را زعفرانی کنید؛ بعد برنج و مواد را آهسته در دیگ مخلوط‌کنید و در دیس بکشید. برای تزیین دیس هم از پلو زعفرانی استفاده کنید.

 

خواص بادمجان

از ویتامین‌های موجود در بادمجان می‌توان به ویتامین‌های گروه B، ویتامین a و C و مواد معدنی مختلف ازجمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم پتاسیم و آهن اشاره کرد…

علاوه بر ویتامین‌ها و املاح یادشده، بادمجان دارای فیتونوترینت مایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد کلسترول بد خون و ضدویروسی هست…

بادمجان را باپوست بپزید تا از یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره‌مند شوید. محققان روی رشد سلول‌های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی‌اکسیدان ناسونین اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش‌خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

ازنظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان برخلاف آنچه عوام اعتقاددارند که بی‌بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهم‌ترین خاصیت آن کم‌کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز هست.

بادمجان یکی از صیفی‌جاتی است که در تمام فصول سال وجود دارد و برخلاف تصوراتی که آن را بی‌خاصیت می‌داند سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *