دستور پخت موساکای کلاسیک

مقدمه موساکای کلاسیک:

دیدین تو این مهمونیا که خیلی میخوان غذای عالی سرو کنن، یکی از غذاهاشون موساکاس. اصلا این موساکا موساکا میگن چیه؟

موساکا یه غذای یونانی که توش میتونه از بیس بادمجون با سیب‌زمینی استفاده بشه و روش هم با سسی که حتما توش شیر و تخم‌مرغ داره.

حالا اینجا دستور یه موساکا کلاسیک یونانی داریم که هم توس بادمجون داره هم سیب‌زمینی. خیلی هم راحت و سریع و خوشمزه.

 

مواد لازم جهت تهیه موساکای کلاسیک
بادمجان ۴ عدد
سیب‌زمینی ۴۵۰ گرم
تخم‌مرغ ۸ عدد سفیده
آرد سوخاری ۲ پیمانه
پنیرپارمسان ۱ پیمانه
رب گوجه‌فرنگی ۲ ق س
گوجه‌فرنگی رنده شده ۱ پیمانه
شکر ۱ ق چ
نمک و فلفل به میزان لازم
مواد لازم برای مایه گوشت
گوشت چرخ‌کرده ۱ کیلو
پیاز خورد شده ۲ عدد
سیر له‌شده ۲ حبه
پودر دارچین ۱ ق ش
جعفری خردشده ۱.۴ پیمانه
رب گوجه‌فرنگی ۲ ق س
گوجه‌فرنگی رنده شده ۱ پیمانه
شکر ۱ ق چ
نمک و فلفل به میزان لازم
لازم نمک و فلفل به میزان
مواد لازم برای سس
کره ۱۰۰ گرم
آرد سفید ۱ پیمانه
شیر ۴ پیمانه
زرده تخم‌مرغ ۸ عدد
جور هندی کمی

 

مراحل پخت موساکای کلاسیک

۱ ـ فر را دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. بادمجان‌ها را بشورید و طوری پوست بگیرید که لایه‌های نازکی از پوست روی بادمجان‌ها به‌صورت راه‌راه بماند سپس آن‌ها را به‌صورت ورقه‌ای برش بزنید. روی برش‌ها مقداری نمک بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بمانند سپس آن‌ها را بشورید.

۲- سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و بگذارید و حدود ۱۰ دقیقه بگذارید نیم‌پز شوند. نیازی نیست به‌طور کامل بپزند سپس آن‌ها را به‌صورت مکعب‌های بزرگ خردکنید.

۳- سفیده‌ها را خوب هم بزنید سپس تکه‌های بادمجان را ابتدا داخل سفیده و بعد داخل آرد سخاری بغلتانید و روی سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده‌اید بچینید. سینی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.

۴- حالا مایه گوشت را آماده کنید. داخل تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس پیاز و سیر را داخل آن تفت دهید. بعد از آنکه نرم و طلایی شد، گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. رب گوجه‌فرنگی را در این مرحله اضافه کنید و بگذارید حدود ۱-۲ دقیقه همراه با گوشت تفت بخورد، سپس گوجه‌فرنگی رنده شده، پودر دارچین، جعفری، شکر و به میزان لازم نمک و فلفل هم اضافه کنید. بگذارید گوشت بپزد.

۵- برای آماده کردن سس، کره را داخل ظرفی روی حرارت آب کنید، سپس آرد را اضافه کرده و حدود ۱-۲ دقیقه همراه باکره تفت دهید، حالا به‌آرامی شیر گرم را اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید تا سس کمی غلیظ شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و زرده‌های زرده شده را اضافه کنید. دوباره ظرف را روی حرارت قرار دهید و بگذارید سس غلیظ شود. جوزهندی را هم در این مرحله اضافه کنید.

۶- حالا غذا را آماده کنید. داخل دو عدد ظرف مخصوص مانند ظرف لازانیا مقداری پودر سوخاری بریزید، سپس تکه‌های سیب‌زمینی را داخل ظرف بریزید. مقداری از برش‌های بادمجان را هم‌روی سیب‌زمینی‌ها بچینید. حالا مایه گوشت را روی مواد بریزید و پخش‌کنید. مقداری پنیر هم‌روی مواد بریزید. دوباره یک‌لایه بادمجان روی مواد بچینید و مقداری پنیر را هم‌روی مواد بریزید و خوب پخش‌کنید. سسی که آماده کرده بودید را هم در این مرحله روی همه مواد بریزید. در انتها بقیه پنیر را روی مواد بریزید.

۷- ظرف‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا موساکا آماده شود همراه با سالاد یونانی سرو کنید.

اینم از موساکای کلاسیک حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگه سوالی داشتید مرجان در خدمته.

 

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *