دستور پخت آش رشته

مقدمه آش رشته:

یادمه اولین باری که آش پختم، یه نذری کرده بودم و حتماً باید خودم می‌پختم، اونقدری هم تجربه نداشتم، کلاً تو ذهنم خیلی سخت به نظر میومد، خلاصه برای ۱۰ نفر می‌خواستم آش رشته نذری بدم، جونم براتون بگه که بیشتر شبیه کیک شد تا آش! سفت و ناجور.

خلاصه این‌جوری شد که تا سال‌ها دنبالش نرفتم، ولی ازون‌هایی که عاشق آش رشته هستم اونم با پیازداغ فراوان باز رفتم سراغش و موفق شدم. تو کارها تون پشتکار داشته باشین، حتی اگه پخت آش رشته باشه.

 

مواد لازم جهت تهیه آش رشته  
نخود و لوبیا ۳ پیمانه
پیاز متوسط ۳ عدد
کشک ۳ پیمانه
پر سیر ۴ عدد
رشته خشک ۱ بسته ۵۰۰ گرمی
نمک ۲ ق‌غ
سبزی آش ۱.۵ کیلوگرم
زردچوبه ۲ ق‌غ
عدس ۱ پیمانه
نعنا خشک ۲ ق‌غ
چغندر ۲ عدد
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
روغن نصف پیمانه
آرد ۲ قاشق
تره به مقدار لازم
جعفری به مقدار لازم
گشنیز به مقدار لازم
شوید به مقدار لازم
اسفناج به مقدار لازم
برگ چغندر به مقدار لازم

 

مراحل پخت آش رشته

۱-نخود و لوبیا و عدس را پاک‌کرده؛ بشویید و چند ساعت خیس کنید. چغندر را پوست گرفته؛ خردکرده و بشویید. سبزی‌ها را پاک‌کرده؛ شسته و خردکنید. ۳ عدد پیاز و ۴ پر سیر خردکرده؛ تفت بدهید. وقتی‌که طلایی شد؛ ۲ قاشق نعنا خشک و یک قاشق زردچوبه روی آن بریزید و از روی شعله گاز بردارید.

۲-نخود و لوبیا را از آب درآورده؛ همراه با چغندر خردشده و پنج پیمانه آب و یک قاشق فلفل و یک قاشق نمک و یک قاشق زردچوبه در دیگ بریزید و روی شعله گاز بگذارید. وقتی‌که جوش آمد؛ شعله را ملایم کنید تا نخود و لوبیا و چغندر نیم‌پز شود. سپس سبزی‌ها و عدس را بیفزایید. بعد از مدتی امتحان کنید. اگر به نظرتان نخود و لوبیا و عدس و سبزی‌ها پخته است؛ رشته را کم‌کم در حال جوشیدن آش در دیگ بریزید تا بجوشد و بوی خامی آن گرفته شود. بعد از ریختن رشته آش؛ دو قاشق آرد و یک پیمانه آب داغ به آن اضافه کنید و مقداری از پیازداغ و نعنا داغ را هم در آن بریزید. شعله را کم کنید. کشک را ابتدا بجوشانید و بعدازاین که بوی خامی رشته گرفته شد؛ کشک را به آن اضافه کنید به حدی که مزه آن با ذائقه‌ی شما مناسب باشد. اینک آش را در کاسه ریخته و برای تزیین آن از پیازداغ و نعنا داغ استفاده کرده و همراه با سالاد میوه سرو کنید.

مصرف نعنا در آش‌ها فراموش نکنید که خواص بسیار دارد دم‌کرده نعنا ترشحات اضافه معده را درمان می‌کند. بادشکن است و جوشانده آن ضد کلسترول بوده؛ خون غلیظ را طبیعی می‌کند ثقل سرد و اسهال را درمان می‌کند ضد یرقان است. نان و پنیر و نعنا برای تقویت اعصاب مفید است. دوغ و سکنجبین را همیشه با نعنا معطر کنید. ضمناً نعنا یادآور طراوت بهار است و رسیدن نوروز باستانی را مژده می‌دهد.

عامل درمان کیسه صفرا و ناراحتی‌های کبدی است محرک دستگاه گوارش بوده؛ غذا را رنگین می‌کند مقوی معده و بادشکن و اشتهاآور است. برای دفع سنگ‌های صفراوی داروی ارزنده ایست ولی درهرحال از مصرف مقدار زیاد آن بپرهیزید و مصرف آن را در حد معقول در هر غذایی فراموش نکنید.

اینم از آش رشته حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگه سؤالی داشتید مرجان در خدمته.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *