دستور پخت کلم‌پلو

مقدمه کلم‌پلو:

کلم پلو شیرازی بسیار غذای لذیذ و خوشمزه‌ایِ، هرچند که توی دستور غذایی اختلاف نظر زیاد هست، یکی با کلم برگ، یکی گل‌کلم، …. یکی گوشت قلقلی، اون‌یکی تکه ای، … با همه این مسائل شما اونجوری که دوست دارین درست کنین و در کنار یه سالاد شیرازی با آبغوره خونگی نوش جان کنین.

 

مواد لازم جهت تهیه کلم‌پلو
گوشت گوساله بدون استخوان ۷۰۰ گرم
نمک ۵ ق‌غ
برنج ۴ پیمانه
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌چ
کلم‌برگ نصف یک کلم
زردچوبه یک قاشق غذاخوری
روغن نصف پیمانه
دارچین ۱ ق‌غ
فلفل قرمز ۱ عدد
پیاز ۳ عدد
زعفران ساییده ۱ ق‌م
پرسیر ۳ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۴ ق‌غ

 

مراحل پخت کلم‌پلو

۱-گوشت را قیمه کرده؛ بشویید و با نصف فلفل قرمز خردشده؛ یک پیاز خردشده؛ ۳ تا سیر خردشده روی شعله گاز بگذارید. آبش که تمام شد با سه قاشق روغن گوشت را تفت بدهید. به‌طوری‌که رنگ گوشت مقداری عوض شود. از هرکدام یک قاشق نمک و فلفل و زردچوبه و رب به آن اضافه کنید و با دو پیمانه آب بگذارید بجوشد تا قیمه آن پخته شود. در پایان کمی سس داشته باشید برای روغن.

۲-کلم را خردکرده؛ بشویید و بگذارید آبش برود. باکمی روغن آن را تفت بدهید. به گوشت آماده اضافه کنید. نصف زعفران و دارچین را هم به گوشت بیفزایید تا رنگ و بوی آن دل‌چسب باشد.

۳-برنج آماده برای آبکش را طبق روال پخته پلوهای پیشین؛ توی آب کش بریزید. آن را با آب ولرم بشویید. آب‌روغن درست کنید. نصف آب‌روغن را در دیگ بگذارید. مقداری از برنج را توی دیگ ریخته؛ نصف مواد آماده (کلم و گوشت) را بدون سس روی برنج بریزید. باز مقداری از برنج از بریزید و مقداری از مواد را. در پایان بقیه برنج و دارچین را بریزید. نصف دیگر آب‌روغن را با سس گوشت مخلوط‌کنید و روی برنج بریزید. دیگ را روی شعله گاز گذاشته و در آن را بگذارید. وقتی‌که بخارش بلند شد؛ شعله را کم کنید. در دیگ را با پارچه بپوشانید و چهل دقیقه بگذارید روی شعله گاز بماند تا دم بکشد. موقع کشیدن توی دیس؛ برنج و گوشت و کلم را در دیگ آهسته مخلوط‌کنید و کمی هم برنج زعفرانی و کلم و گوشت برای تزیین روی دیس فراموش نکنید و همراه با سالاد کرفس با قارچ میل کنید.

 

خواص کلم

بر اساس تحقیقات انجام‌شده نصف پیمانه از کلم (۷۵ گرم) ۱۷ کالری، ۴ گرم کربوهیدرات و یک گرم پروتئین دارد. مصرف نصف پیمانه کلم پخته‌شده می‌تواند ۴۷ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را رفع کند.

همچنین ۱۰۲ درصد از ویتامین K، ۸ درصد از منگنز، ۶ درصد از فولات نیز تامین‌می‌شود. کلم حاوی مقادیر کمی از ویتامین B6، کلسیم، پتاسیم و تیامین است. کلم حاوی آنتی‌اکسیدان کولین، بتا کاروتن، لوتئین، زیگزانتین و نیز فلاونوئیدها، کامفرول، کوئرستین و آبی ژنین است.
چگونه کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

کلمی را انتخاب کنید که اندازه متوسطی دارد. مطمئن شوید که‌برگ‌های آن محکم و تازه است. می‌توانید آن را در یخچال به مدت ۲ هفته نگه‌دارید. کلم را می‌توان به‌صورت خام، بخارپز، تفت‌داده شده و سرخ‌شده مصرف کرد. سعی کنید کلم را بیش‌ازحد نپزید. اگر مزه و طعم آن را دوست ندارید از ترفندهای زیر برای بهبود طعم آن استفاده کنید:

سعی کنید کلم را با روغن‌زیتون، فلفل سیاه و سیر تفت دید.
کلم خردشده را به سالاد خود اضافه نمایید.
کلم را به سوپ یا آش اضافه کنید.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *