دستور پخت ماست و کنگر

مقدمه ماست و کنگر:

اگه دنبال یه سالاد جدید و در عین حال بسیار پر خاصیت برای کنار غذاتون هستید؛‌ پیشنهاد من به سما ماست کنگر. متاسفانه فصل این گیاه بسیار کمه و بهتره وقتی موجود است؛ بهترین استفادرو ازش ببریم؛ یا حتی فریزر کنیم؛ قبول دارم که تمیز کردن گنکر خیلی مشکله و وقت گیره؛ کاملا حوصله میخواد اما وقتی انجام بشه هم به شما حس خوبی میده وهم  یه خورش کنگر خوشمزه میده. هم ماست و کنگر دلنشین برای کنار غذاهای بهاری و تابستانیتون.

 

مواد لازم جهت تهیه ماست و کنگر
کنگر یک و نیم کیلوگرم
نمک ۲ قاشق غذاخوری
ماست ۳ پیمانه
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
پودر سیر ۱ ق‌غ

 

مراحل پخت ماست و کنگر

۱-تیغ‌های کنگر را بگیرید و آن را از درازا به قطعه‌هایی اندازه یک‌بند انگشت ببرید و بشویید و بگذارید آبش برود. کنگر را در یک ظرف باکمی نمک و یک پیمانه آب روی شعله گاز بگذارید که پخته شود.

۲-آب ماست راکمی بگیرید. سپس ماست و کنگر و پودر سیر؛ فلفل و نمک را باهم مخلوط‌کنید. یک ساعت در یخچال بگذارید. بعد میل کنید.

 

خواص کنگر

کنگر، یکی از گیاهانی است که در فصل بهار می‌روید و علاوه بر ارزش غذایی، از ارزش دارویی قابل‌توجهی میان کسانی که از طب گیاهی بهره می‌گیرند، برخوردار است. کنگر‌ به‌عنوان مکملی شناخته‌شده، برای کمک به هضم غذا و مواد غذایی و در درمان بیماران به کار می‌رود و متخصصان و درمانگران طب سنتی و گیاهی از خواص کنگر کوهی، برای برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های مربوط به کلیه، کیسه صفرا و کبد استفاده می‌کنند. کنگر کوهی، اولین بار در اتیوپی کشت شد و بعد در نقاط مختلف دنیا گسترش پیداکرده است.

محل اصلی رویش این سبزی مدیترانه، جزایر قناری و آمریکای جنوبی است. در ایران نیز این گیاه به‌وفور در استان ایلام، لرستان، طالقان و کوه‌های شمال تهران یافت می‌شود. زمان به گل نشستن این گیاه از بهار تا نیمه تابستان است که به عواملی چون شرایط اقلیمی و گرمای هوا وابسته است. دم برگ داخلی سفیدرنگ، رأس ساقه و هاگدان، قسمت‌های خوراکی این گیاه را تشکیل می‌دهد که در سوپ، خورش و سالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی موردتوجه قرار گرفت. در طب سنتی اروپا، از برگ‌های کنگر به‌عنوان ماده افزایش‌دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورداستفاده قرار می‌گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی ازلحاظ انرژی محدود است. با سایر خواص کنگر کوهی و موارد منع مصرف آن آشنا شوید.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *