دستور پخت دونات بلغاری

مقدمه دونات بلغاری:

چقدر اهل دونات هستین؟ دونات‌های شکلاتی رنگارنگ و دلفریب ؟ حالا براتون یه دونات بلغاری دارم که غذایی محسوب میشه، توش سوسیس بلغاری داره که میتونین جای اون سوسیسی که دوست دارین بریزین، و اگه سالم‌خوار هستین برین و سوسیس‌هایی که از گوشت جلوی خودتون آماده میشه تهیه کنین. خلاصه که خیلی خوشمزس و هم به عنوان میان‌وعده و شام سبک عالیه.

 

مواد لازم جهت تهیه دونات بلغاری  
خمیر مایع ۱۰ گرم
شکر ۱ ق‌چ
آب ولرم ۱ پیمانه
تخم‌مرغ ۱ عدد
آرد ۳ پیمانه
کره ۷۰ گرم
نمک ۱ ق‌چ
آویشن و فلفل سفید به مقدار لازم
ادویه پیتزا به مقدار لازم
زعفران آب کرده ۱ ق‌س
سوسیس بلغاری ۳عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد

 

مراحل پخت دونات بلغاری

۱-خمیر و مایه و شکر را با آب ولرم مخلوط کنید و روی آن را پوشانده و ۵-۱۰ دقیقه استراحت دهید.

۲-تخم‌مرغ؛ آرد؛ کرده؛ نمک؛ فلفل؛ آویشن؛‌ ادویه پیتزا و زعفران آب کرده را با هم مخلوط کنید و با هم زن دستی هم بزنید؛‌ سپس خمیر مایع به عمل آمده را به مواد اضافه کنید و ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید.

۳-خمیر را در کاسه ای قرار دهید و روی آن را پوشانده و ۴۵ دقیقه استراحت دهید؛ در این مدت سوسیس ها را رنده کنید و فلفل دلمه ای کبابی را هم آماده کرده و به صورت ساطوری خرد کنید.

۴-بعد از استراحت خمیر؛ سوسیس ها و فلفل دلمه ای را به خمیر اضافه کرده و خوب ورز دهید.

۵-روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی آن باز کنید؛ سپس با قالب دونات قالب بزنید و روی سینی کاغذ روغنی دارد بچینید و روی آن را پوشانده و مجددا ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

۶-روغن را داغ داغ کرده و دونات ها را سرخ کنید؛ سپس روی دستمال کاغذی آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن ها کشیده شود.

 

خواص زعفران

زعفران  گیاهی است چند ساله که دارای پیاز می باشد این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است. این گیاه در جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا روییده می شود. دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و ۳ رشته کلاله قرمز رنگ می باشد. قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. کلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسیلاژ است. تکثیر زعفران منحصرا توسط غده زیر زمینی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین است. رنگین بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین می باشد.

 

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گیاه زعفران، حدود ۵ کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که وزن ۵ کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *