دستور پخت کیی پلو

مقدمه کیی پلو:

کیی پلو یه غذای مازنی که اونجوری که من میدونم خیلی هم روش تعصب دارن. این غذا برای اون کسایی که اهل غذای شیرین هستن مناسبه و کنارش ترشی و صدالبته سیر تازه بسی میچسبه.

 

مواد لازم جهت تهیه کیی پلو
پیاز ۲ عدد
روغن به مقدار لازم
کدو حلوایی ۵۵۰ گرم
زردچوبه به مقدار لازم
پودر زیره یک دوم تا یک قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
مغز گردو ۱۰۰ گرم
دانه کنجد یک دوم ق‌س
محلول زعفران به مقدار لازم
برنج دانه بلند ۴۵۰ گرم

 

مراحل پخت کیی پلو

۱-پیاز را با مقداری روغن تا حدی تقت دهید تا نرم و براق و سبک شود؛ سپس کدوحلوایی را افزوده و به تفت دادن ادامه دهید تا خوش رنگ شوند؛ ادویه ها و نمک را افزوده و پس از هم زدن مغز گردو و کنجد را بیفزایید و هم زده و کنترل کنید و در اخر محلول زعفران را اضافه کرده و پس از هم زدن از روی حرارت بردارید.

۲-برنج را آب‌کش کنید. و به مقدار لازم روغن در قابلمه ریخته و پس از گرم شدن برنج آب‌کشی شه و مخلوط پیاز را لا به لای هم در قابلمه قرار دهید و پس از دوباره خشک کردن عرق در قابلمه پلو را دم کرده و پس از ۵ دقیقه حرارت را کم کنید و به مدت یک ساعت پلو را طبخ نمایید.

۳-کدوپلو را در ظرف بریزید؛ حاشیه ظرف را با پلوی زعفرانی تزیین کرده و سرو نمایید.

 

خواص زیره

زیره‌ سیاه‌ گیاهی‌ است‌ دوساله‌ که‌ ارتفاع‌ آن‌ به‌ ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر می‌رسد، ریشه‌اش‌ راست‌ و دوکی‌ شکل‌ و گوشت‌دار و ساقه‌اش‌ بی‌کرک‌ و شفاف‌ است‌ و برگ هایش‌ به‌ رنگ‌ سبز و در قسمت‌ فوقانی‌ ساقه‌ دارای‌ دمبرگ‌ کوتاهی‌ است‌ که‌انتهای‌ آن‌ به‌صورت‌ غلافی‌ ساقه‌ را فرامی‌گیرد، گل‌ آذین‌ آن‌ چتر مرکب‌ و گل هایش‌ کوچک‌ و سفید رنگ‌ است‌ و میوه‌اش‌ بیضی‌ شکل‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ تیره‌ یا مایل‌ به‌ زردو شفاف‌ است‌ و زیره در کرمان بیشترین سطح کشت را دارد.

زیره‌ سیاه‌ حاوی‌ تانن‌، موم‌، مواد رزینی‌، یک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌، موسیلاژ، مواد قندی‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دی‌هیدروکاروئول‌، نوعی‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ می‌باشد.

 

قسمت‌ مورد استفاده‌ داروی‌ زیره‌ سیاه‌ میوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تیره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گیاه‌ صورت‌ می‌گیرد و می‌گذارند تا برسد.

زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود.

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثر است،مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد، دم کرده زیره سیاه همراه با گیاه ” اوجی ” در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحریک پذیری روده مفید است. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *