مقدمه شیرینی نان چای قزوین:

شیرینی نان چای قزوین یه شیرینی اصیل حساب میشه، که طرزتهیه بسیار راحتی داره و برای کسانی که طرفدار طعم پرتقال تو دسر و شیرینی هستن گزینه عالی محسوب میشه.

 

مواد لازم جهت تهیه شیرینی نان چای قزوین
کره ۲۰۰ گرم
پودر شکر ۱۶۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پور هل به مقدار لازم
رنده پوست پرتقال ۱ عدد پرتقال
اب پرتقال ۱ ق‌س
ماست پر چرب یک سوم پیمانه
بیکینگ پودر ۱ ق‌چ
آرد ۴ پیمانه
مواد رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد
خامه یک دوم ق‌چ
زعفران ۱ ق‌س
کنجد و پسته به مقدار لازم

 

مراحت پخت شیرینی نان چای قزوین

۱-کره و پورد شکر را با همزن بزیند  تا کاملا سبک شود. زرده تخم مرغ؛ هل؛ رنده پوست پرتقال و آب پرتقال را اضافه کرده و هم بزنید؛ ماست و بیکینگ پورد را مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید و هم بزنید؛ در اخر ارد را افزوده و با دست هم بزنید و ۴۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید.

۲-خمیر را بین دو نایلون به زخامت یک سانتی متر باز کرده و با چنگال یا شیارزن رویش شیار ایجاد کنید و با کاتر قالب بزنید. زرده تخم مرغ؛ خامه و زعفران را مخلوط کرده و روی شیرینی ها رومال کنید؛‌سپس رو آن ها کنجد و پسته ریخته و ۱۵ دقیقه در فر ازپیش گرم شته با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.

 

خواص پرتقال

  1. پیشگیری از سرطان

پرتقال سرشار از ماده لوموئید می باشد که برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پوست، ریه، سینه، معده و روده بزرگ مفید است.

  1. سنگ کلیه

آب پرتقال از بروز اغلب بیماری های کلیوی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

  1. سلامت کبد

مطالعات نشان می دهد مصرف پرتقال به دلیل دارا بودن نوعی ویتامین A به نام کاروتنوئید باعث رفع اختلالات کبدی شده و برای سلامت کبد مفید است.

  1. کاهش کلسترول

از آن جایی که پرتقال حاوی فیبر می باشد باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود زیرا فیبر مقادیر اضافی کلسترول بدن را جذب می کند.

  1. سلامت قلب

پرتقال حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که یک ماده معدنی الکترولیتی می باشد و نقش مهمی در حفظ سلامت قلب ایفا می کند. کمبود پتاسیم در بدن باعث نامنظم شدن ضربان قلب شده و احتمال ابتلا به آریتمی را افزایش می دهد.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

پرتقال منبع غنی ویتامین C می باشد که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش داده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. رادیکال های آزاد از عوامل اصلی بیماری های مزمن و خطرناکی همچون تومورها و کرونری می باشد.

  1. عفونت های ویروسی

مطالعات انجام شده روی پرتقال نشان می دهد مقادیر فراوان پلی فنول موجود در پرتقال از بروز انواع عفونت های ویروسی پیشگیری می کند.

  1. درمان یبوست

پرتقال منبع غنی فیبر می باشد که برای دستگاه گوارش مفید بوده و یبوست را درمان می کند.

  1. سلامت چشم

پرتقال به دلیل دارا بودن ترکیبات کاروتنوئید از سلامت چشم محافظت کرده و احتمال ابتلا به بیماری های چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

  1. کاهش فشار خون بالا

هسپریدین موجود در پرتقال کنترل کننده فشار خون می باشد و منیزیم ضربان قلب را تنظیم می کند.

  1. سکته مغزی

مطالعات نشان می دهد مصرف مرکباتی همانند پرتقال و گریپ فروت خطر بروز سکته مغزی به خصوص در زنان را کاهش می دهد به طوری که زنانی که در طول روز مرکبات بیشتری مصرف می کنند ۱۹ درصد کمتر از دیگران دچار سکته مغزی می شوند.

  1. دیابت

مصرف پرتقال به دلیل مقادیر بالای فیبر، باعث کاهش سطح قند خون و کلسترول در افراد مبتلا به دیابت می شود.

  1. آرتریت

مصرف روزانه ۱ لیوان آب پرتقال از التهاب ناشی از آرتروز پیشگیری کرده و خاصیت ضدالتهابی پرتقال خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

  1. سلامت مغز

اسید فولیک موجود در پرتقال باعث بهبود رشد مغزی می شود.

  1. کاهش وزن

پرتقال دارای کالری ناچیز و فیبر فراوان می باشد، به همین دلیل مصرف پرتقال باعث می شود به مدت طولانی احساس گرسنگی نکنیم و در درمان چاقی و کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد.

  1. منبع غنی آنتی اکسیدان

پرتقال حاوی مقادیر فراوان ویتامین C می باشد، به طوری که مصرف ۱ عدد پرتقال حدود ۱۳۰ درصد ویتامین C روزانه بدن را تامین می کند. ویتامین C از انواع آنتی اکسیدان است که با ایجاد رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از انواع بیماری و التهاب پیشگیری می کند.

  1. سلامت دندان ها

پرتقال منبع غنی کلسیم می باشد و برای حفظ سلامت دهان و دندان و استخوان ها مفید است.

  1. پیشگیری از زخم

فیبر موجود در پرتقال از انواع زخم ها پیشگیری کرده و مصرف منظم آن از ابتلا به زخم معده جلوگیری می کند.

  1. منبع عالی فیبر

خوردن پرتقال راه عالی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن می باشد. یک پرتقال متوسط حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. مصرف فیبر از بروز انواع مشکلات و اختلالات گوارشی پیشگیری می کند.

  1. تصلب شرایین (آترواسکلروز)

ویتامین C موجود در پرتقال از سختی شریان ها و بروز بیماری تصلب شرایین جلوگیری می کند.

  1. بارداری و شیردهی

پرتقال منبع عالی فولات می باشد، مصرف ۱ عدد پرتقال می تواند ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به فولات را تامین کند. به همین دلیل توصیه می شود زنان باردار برای رشد و سلامت جنین به صورت منظم پرتقال مصرف کنند.

نوشیدن چای پوست پرتقال در دوران شیردهی عالی است زیرا از سفت شدن سینه به دلیل تولید بیش از حد شیر جلوگیری کرده و دارای مواد مغذی فروان و مفید برای مادر و نوزاد می باشد.

  1. رفع بوی بد دهان

مصرف روزانه ۱ فنجان چای پرتقال به مدت یک ماه، باعث کاهش بوی بد دهان شده و بهداشت دهان و دندان را بهبود می بخشد.

  1. بهبود گردش خون

پرتقال به تحریک و بهبود گردش خون و جریان آن از طریق سیستم لنفاوی کمک می کند. این خاصیت پرتقال و پوست پرتقال برای درمان استرس و اضطراب و بی خوابی مفید است.

  1. درمان ناتوانی جنسی

مصرف منظم پرتقال در درمان بسیاری از مشکلات جنسی از قبیل اختلالات نعوظ، سردمزاجی جنسی و ناتوانی جنسی موثر است و باعث افزایش میل جنسی می شود.

  1. بهبود عملکرد غدد

پرتقال برای تنظیم میزان ترشحات انواع غدد و هورمون های بدن مفید بوده و باعث بهبود قاعدگی و شیردهی، هورمون های صفراوی و آنزیم های گوارشی می شود.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *