دستور پخت ناپلئونی حلوای زعفرانی

مقدمه ناپلئونی حلوای زعفرانی:

همه شیرنی ناپلئونی رو امتحان کردیم، حالا اگه بخوایم به ذائقه ایرانی نزدیکش کنیم به جای خامه که همیشه دیدیم از حلوای زعفرانی استفاده میکنیم. شیرینی جذابی میشه و با استفاده از خمیر هزارلا راحت و سریع.

 

مواد لازم جهت تهیه ناپلئونی حلوای زعفرانی
خمیر هزار لا ۳۰۰ گرم
آرد برنج ۱ پیمانه
شکر یک دوم پیمانه
آب ۱ پیمانه
محلول زعفران و گلاب یک دوم پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
پودر پسته برای تزیین به مقدار لازم

 

مراحل پخت ناپلئونی حلوای زعفرانی

۱-خمیر را با وردنه به قطر نیم سانتی متر باز کنید و برش زده و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد ۳۰ دقیقه بپزید؛ سپس کنار بگذارید تا خنک شود.

۲-آرد برنج را در تابه ای تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و کنار بگذارید تا سرد شود.

۳-نیمی از آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا بجوشد؛ سپس گلاب و زعفران را به شربت اضافه کنید.

۴-آرد برنج را در بقیه آب حل کرده و به شربت در حال جوش اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا یکدست و غلیظ شود؛ سپس کره را افزوده و هم بزنید تا جذب مواد شده و حلوا کش‌دار و غلیظ شود.

۵-حلوای خنک شده را درون قیف ریخته و لا به لای نان های ورقه ای پخته شده بریزید و با پودر پسته و در صورت تمایل خمیر هزار لای پودر شده تزیین نمایید.

 

خواص شکر

کره شامل ۸۰ درصد چربی است و بقیه ی آن از آب تشکیل شده است. درواقع در ساخت کره بخش چربی شیر از پروتئین ها و کربوهیدرات ها جدا می شود. کره یکی از پیچیده ترین چربی های رژیم غذایی است. این ماده غذایی شامل ۴۰۰ اسید چرب متفاوت است. حدود ۷۰ درصد از این اسید ها شامل اسید های اشباع و ۲۵ درصد آن اسیدهای غیراشباع است. چربی های اشباع نشده در یک مقدار حداقل وجود دارند و حدود ۲٫۳ درصد از محتوی کل چربی کره را تشکیل می دهند. انواع دیگری از چربی های موجود در این ماده غذایی شامل کلسترول و فسفولیپیدها است.

حدود ۱۱ درصد از اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی دارای زنجیره ی کوتاه هستند که رایج ترین آن ها اسید بوتریک است. اسید بوتریک جزأ منحصر به فرد چربی شیر بوده و در شیر حیوانات نشخوار کننده مانند گاو و بز و گوسفند دیده می شود. بوتیرات یک شکل اسید بوتریک است که به منظور کاهش التهاب در دستگاه گوارش و به عنوان درمان بیماری کرون استفاده می شود.

برخلاف چربی های ترانس در غذاهای فراوری شده، چربی ترانس محصولات لبنی سالم به شمار می آید. این ماده غذایی غنی ترین منبع چربی های ترانس لبنی است. چربی های ترانس در محصولات لبنی معمولا اسید واکسینیک و اسید لینولئیک مزدوج یا همان CLA است. CLA یک نوعی از چربی با خواص درمانی مختلف است که حتی طبق مطالعات اخیر می تواند در مقابل بسیاری از سرطان های خاص موثر باشد. به علاوه این ماده می تواند در از دست دادن وزن و حتی به عنوان یک مکمل کاهنده وزن کمک کننده است. با این حال نگرانی هایی وجود دارد که دوز های بالای این ماده در بدن بتواند اثرات سوئی در سلامتی بدن داشته باشد. در انتها کره عمدتا از چربی تشکیل شده است. انواع چربی در کره اشباع شده ، اشباع نشده و چربی های ترانس است.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *