طرز تهیه حلوای ارده

مقدمه حلوای ارده:

حلوای ارده یکی از قدیمی‌ترین خوراک‌های صبحانه ما ایرانی‌ها محسوب میشه، که امروزه انواع و اقسامشو میتونین آماده خریداری کنین، ولی ازونجایی که درست کردنش راحته و از پسته استفاده شده مطمعن میشین پیشنهادم به شما اینه که خودتون دست به کار شین.

 

مواد لازم جهت تهیه حلوای ارده
پودر شکر ۱ پیمانه
شیر خشک ۱ پیمانه
وانیل یک چهارم ق‌چ
دارچین یک دوم ق‌چ
ارده ۱ پیمانه
                                      پسته یک سوم پیمانه

 

مراحل پخت حلوای ارده

۱-ابتدا در ظرفی پودر شکر و شیر خشک را مخلوط کنید. وانیل و دارچین را به ارده اضافه کرده و سپس آن را به مخلوط اول بیفزایید و در صورتی که به نظر سفت می‌رسید از کمی ارده بیشتر استفاده کنید. حلوا را در ظرف مورد نظر خوب فشرده کرده و روی آن پسته خرد شده یا پودر شده بریزید. در صورت تمایل می‌توانیداز پسته در داخل حلوا نیز استفاده کنید.

 

خواص ارده

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  نام مصری کنجد Sesemt در لیست ۲۰ متر طول گیاهان دارویی Ebers papyrus مصر در ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد ثبت می باشد.
حفاری های اخیر باستان شناسی در ترکیه نشان می دهد که بین سالهای ۹۰۰ تا ۷۰۰ قبل از میلاد در امپراتوری Urartu که در حال حاضر Armenia می باشد بذر کنجد کاشته می شده و کنجد تولید می شده و از ان ورغن کنجد استخراج و برای مصرف مردم عرضه می شده است.
در داستان علی بابا و چهل دزد در کتاب هزار و یکشب امده است در موقعی که دزدان برای باز کردن قفل عجیبی احتیاج به یک رمز خاص برای باز شدن قفل داشتند نام ( کنجد باز کننده ) انتخاب دشه و با ذکر این رمز درب باز شده است و این نشان میدهد این رمز با نام کنجد در داستان انتخاب شده است. زیرا فکر می کردند که تمام خوانندگان داستان بانام کنجد اشنایی دارند و به علاوه چون کنجد به محض رسید ن از غلاف میوه که به طور ناگهانی باز میشود به بیرون پرتاب می شود لذا این نام را برای باز شدن ناگهانی درب انتخاب کردند.
در حال حاضر تولید کنجد در تمام دنیا درحدود ۲ میلیون تن در سال می باشد که قسمت عمده ان برای روغن کنجد مصرف میشود . چین بزرگترین تولید کننده ان است پس از ان به ترتیب هندوستان ، حبشه ، نیکاراگوئه ، سودان ، مکزیکو ، گواتمالا و سرانجام امریکای شمالی می باشد.
در ایران نیز مقدار محدودی کاشته می شود که دانه ان بیش از ۹۰ درصد برای گرفتن روغن و تهیه ارده برای ساختن حلوا ارده و مقدار محدودی نیز به شکل دانه مصرف می شود. که زمستان مصرف میشود وبسیار مفید و پر از انرژی است.
در اروپا و امریکای شمالی روغن کنجد بمقدار زیادی برای تولید Margarine و سایر روغنهای خوراکی با کیفیت بالا مصرف میشود . اشخاصی که معتقد به مصرف روغن با کلسترول خیلی کم هستند و رژیم کاهش کلسترول دارند و روغن کنجد مصرف می کنند و همین امر موجب شده است که تقاضای زیادی در دنیا برای مصرف روغن کنجد باشد ، زیرا روغن کنجد یکی از منابع غنی چربی های اشباع نشده که از این نظر مورد توجه در رژیم غذایی است ، می باشد.
در هندوستان معمول است که از روغن کنجد ، به عنوان مقوی و ملین و مسهل در سطح وسیعی استفاده می شود.
در فرانسه از روغنن کنجد در ساختن عطرها ، صابونهای و لوازم ارایش استفاده می شود.

خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند.

اما حواس‌تان باشد که هر دوی این مواد به غیر از انرژی‌زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارند و اگر شما فرد کم‌تحرکی هستید که روزانه بیش از ۲۰دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *