رول کباب مصری (شالتو)

 
 

مقدمه:

کیا اینجا اهل غذاهای ترش‌مزه هستند؟ اگر انار و رب انار و گردو رو دوست دارید (کسی هست دوست نداشته باشه؟)، من بهتون پیشنهاد می دم که دفعه بعدی که خواستید برین تو کار انواع کباب بیاید این رول کباب مصری رو امتحان کنید، از لذیذی‌اش نگم براتون، همین الان دهنم آب افتاد، گوشتی که کباب بشه که بحثی توش نیست، بعد فکر کنید وسط گوشت ترکیب رب انار و گردو باشه، دیگه اصلاً حرفی باقی نمی‌مو نه. یه جورایی این رول کباب مصری ما که به شالتو معروفه شبیه کباب‌ترش خودمونه ولی بااینکه ترکیباتش شبیه ولی مزه خاص خودشو داره، دیگه تعریف و تمجید از شالتو جان بسه بریم سراغ طرز تهیه:
 

مواد لازم جهت تهیه رول کباب مصری یا شالتو:

 

پیاز ۱ عدد
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
پیازداغ، ساطوری شده ۱۵۰ گرم
گردو، ساطوری شده ۱۵۰ گرم
سیر، له‌شده ۲ عدد
قارچ، ساطوری شده تفت‌داده شده با کره ۱۵۰ گرم
رب انار، سفت ۱۵۰ گرم
فیله گوساله (یا راسته گوسفندی پاک‌شده) ۱ کیلو
مواد لازم سس:
کره ۱۰۰ گرم
آب‌لیموی تازه ۴ ق.غ
گوجه‌فرنگی، پوره شده (یا مقداری رب گوجه‌فرنگی) ۱ عدد
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران، آب‌شده (حل‌شده) مقداری

 

طرز تهیه رول کباب مصری یا شالتو:

 
گوشت را فیله می‌کنیم. از پوست جدا می‌کنیم. ورقه‌ای برش می‌زنیم. برش‌های زده‌شده با استیک کوب (قسمت صاف) می‌کوبیم تا نازک شود (در هنگام این کار می‌توانید از کیسه نایلونی استفاده کنید تا ورقه‌ها یکنواخت‌تر و نازک‌تر شوند) گوشت را با نمک و فلفل و آب پیاز مزه دار می‌کنیم سپس موادی را که بین کباب قرار می‌گیرد را آماده می‌کنیم پیازداغ ساطوری شده و رب انار تمام مواد داخل بک ظرف مخلوط کرده و بعد مخلوط فوق را روی گوشت‌های ورقه‌ای شده می‌زنیم (مواد باید سفت باشد تا هنگام رول کردن و پخت بیرون نریزد) فیله را رول کرده و به اندازه‌های یکشان برش می‌زنیم بعد به سیخ می‌گیریم و کباب می‌کنیم در حین کباب کردن و بعد از پخت از سس کباب مخصوص این غذا استفاده می‌کنیم.
برای تهیه سس کباب مواد لازم را با هم مخلوط کرده و حرارت می‌دهیم در مدت حرارت دادن مرتباً هم می‌زنیم اگر از پوره گوجه‌فرنگی تازه استفاده نمی‌کنید می‌توانید بجای آن از مقداری رب گوجه‌فرنگی استفاده نمایید.

نکته‌ها:

 
*به این نوع کباب‌ها «شالتو» نیز می‌گویند که با راسته گوسفندی یا فیله گوساله و سینه مرغ تهیه می‌شود.
*برای تهیه این کباب با مرغ از سینه مرغ درشت استفاده می‌شود، مراحل کار به یک‌شکل است فقط برای مواد میانی علاوه بر مواد فوق از ساطوری شده فیله گوجه‌فرنگی، فلفل سبز دلمه‌ای، جعفری ساطوری شده و فلفل تند سبز نیز استفاده می‌گردد.
*به‌جای آب لیموترش از سرکه نیز می‌توانید استفاده کنید (سرکه خانگی، سرکه تخمیری یا سرکه شراب)

حرف آخر:
اینم از رول کباب مصری یا همان شالتو، حتماً حتماً درست کنید و لذت شو ببرید و اگر سؤالی داشتید بپرسید که مرجان در خدمته.

خواص مواد اولیه رول کباب مصری:

 
گردو:
گردو بهترین منبع منگنز و مس می‌باشد. در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیدا شده است. کاهش کلسترول. محافظت در برابر بیماری قلبی.  افزایش قدرت ذهن و هوش. مفید برای تنگی نفس. جلوگیری از ورم مفاصل. مفید در بیماری‌های پوست نظیر اگزما و پسوریازیسبه وجود آمدن لکه‌های قرمز رنگ در پوست. ضد سرطان. دارای آنتی‌اکسیدان. در بین آجیل‌ها، آنتی‌اکسیدان گردو و شاه‌بلوط از همه بیشتر است. محافظت از سیستم ایمنی. جلوگیری از لخته خون. تنظیم سوخت‌وساز در بدن. تنظیم فشارخون. تنظیم قند خون.

 
 
گوجه‌فرنگی:
گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست. گوجه‌فرنگی اشتهاآور، برطرف‌کننده ضعف و خستگی، تقویت‌کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلابه دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌کنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته‌شده است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *