مقدمه خوراک ماهیچه:

یکی از خوراکای لذیذ گوشتی این خوراک‌ماهیچه به نظر من، اگه خوب پخته بشه و ماهیچه بو نداشته باشه خیلی غذای عالی محسوب میشه. برای مهمونی هم غذای مجلسی به حساب میاد با یه باقالی‌پلو چرب و دلنشین.

سس ماهیچه هم خیلی میتونه به این غذا جذابیت بده.

 

مواد لازم جهت تهیه خوراک ماهیچه
گوشت گوسفند یا گوساله ۲ کیلو گرم
پیاز ۲ عدد
پر سیر ۴ عدد
فنوی ۵ عدد
سیب زمینی پشندی یا اسلامبولی ۸۰۰ گرم
شوید ۳۰۰ گرم
نمک ۲ ق‌غ
جعفری ۲۰۰ گرم
پودر فلفل سیاه ۱ ق‌م
هویج نیم کیلوگرم
زردچوبه ۱ ق‌غ
برگ‌بو ۴ عدد
روغن مایع ۵ ق‌غ
لیموترش ۱ عدد
کره ۵۰ گرم
کره محلی در صورت تمایل

 

مراحل پخت خوراک ماهیچه

۱-برگ‌های سروته فنوی را بگیرید و آن را بشویید و از وسط نصف کنید. سیب‌زمینی را پوست گرفته؛ بشویید و خلال درشت کنید. هویج را پوست گرفته؛ بشویید و خلال کنید. جعفری را پاک‌کرده؛ خردکنید. شوید را پاک‌کرده؛ بشویید.

۲-گوشت ماهیچه هارا بشویید و سپس با برگ‌بو و پیاز خردشده و سیر خردشده؛ در دیگ ریخته با آتش ملایم بگذارید بپزد. آبش که کار رفت؛ با روغن مایع کمی آن را تفت بدهید و فلفل و نمک و زردچوبه و دو پیمانه آب به آن اضافه کنید. شوید را دسته کرده و با نخ ببندید و کنار گوشت قرار دهید. بگذارید بجوشد تا ماهیچه‌ها کاملاً بپزد بدون آن‌که فرم خودش را از دست بدهد.

۳-هویج و سیب‌زمینی را جداجدا با کنی آب و کره بپزید و فنوی را ابتدا با آب و نمک و سرکه کمی بجوشانید بعد آبکش کنید و دوباره با کره و کمی نمک آن را داغ کنید. سپس وقتی‌که ماهیچه‌ها آماده شد؛ دریک ظرف بکشید. سس گوشت را بدون برگ‌بو و شوید؛ روی آن بریزید. کمی جعفری خردشده روی آن ریخته و بعد در دیس دیگری فنوی را بگذارید. هویج را در وسط دیس و سیب زمینی را با آب نصف لیموترش و جعفری مخلوط کرده؛ در قسمت دیگر ظرف قرار دهید و همراه با سالاد میوه سرو کنید.

فنوی از سبزیجات بسیار مفید و سرشار از ویتامین‌هاست از خانواده مارچوبه است. به‌اضافه‌ی این‌که شاخه‌های سبز آن شباهت به شوید دارد و دارای بوی مخصوصی است. سابق بر این در ایران نبود ولی به‌تازگی گاهی در سبزی فروشی‌ها یافت می‌شود.

 

خواص هویج

۱-بینایی را تقویت می‌کند

۲- از ابتدا به سرطان پیشگیری می‌کند

۳-دارای خواص ضد پیری است

۴-پوست را تقویت می‌کند

۵-ضدعفونی‌ای کننده است

۶-پوست را از بیرون تقویت می‌کند

۷-از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند

۸-بدن را از مواد زائد پاک‌سازی می‌کند

۹-موجب سلامت دندان و لثه می‌شود

۱۰-از بروز سکته جلوگیری می‌کند

فرقی نمی‌کند هویجتان خام، پخته، رنده شده یا به‌صورت پوره باشد. روش‌های متفاوتی برای واردکردن هویج به برنامه‌ی غذایی روزانه وجود دارد. این ماده‌ی غذایی نارنجی‌رنگ سرشار از خواص فوق‌العاده است که خدمت بزرگی به‌سلامتی می‌کند.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *