دستور پخت گلیز کارامل

مقدمه گلیز کارامل:

گلیز کارامل گزینه مناسبی برای کاور دسرهاتون میتونه باشه، یا اگه نونی درست کردین که دوست داشتین روش طعم کاراملی داشته باشه، میتونین از گلیز کارامل استفاده کنین.

 

مواد لازم جهت تهیه گلیز کارامل
ژلاتین ۳۰ گرم
شیر ۱ پیمانه
خامه قنادی ۳۰۰ گرم
خامه صبحانه ۱۵۰ گرم
شکلات نوتلا ۱۰۰ گرم
کرمفیل کارامل ۲ ق‌س
کیک شکلاتی ۲۰ گرم
گردو ۵۰ گرم
بریلوی شکلاتی ۱۰۰ گرم

 

مراحل پخت گلیز کارامل

۱ـابتدا شیر و ژلاتین را بن ماری کرده و بگذارید خنک شود.

۲ـخامه قنادی را به صورت نیمه فرم در آورید؛ سپس خامه صبحانه؛ شکلات نوتلا؛ کرمفیل کارامل؛ کیک شکلاتی و پودر گردو را به خامه فرم گرفته افزوده ومخلوط کنید؛ در آخر ژلاتین را از صافی عبور داده و اضافه کنید و در قالب مورد نظر ریخته و ۵ ساعت در یخچال قرار دهید.

۳ـبرای کاور دسر؛ بریلوی شکلات را به مقداری اب مخلوط کنید در حدی که به غلظت ماست معمولی درآید؛ دسر را روی صفحه توری قرار داده و مخلوط را روی دسر بریزید و اجازه دهید تا اضافات کاور گرفته شود.

 

خواص ژلاتین

باید گفت که ژلاتین ماده‌ای جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد کم‌رنگ تا سفید می‌باشد، بی‌مزه و بی‌بو است و دارای ۹۰- ۸۴ درصد پروتئین، ۲-۱ درصد نمک‌های معدنی و ۱۵-۸ درصد آب بسته به منبع مورد استفاده آن می‌باشد. همچنین فاقد قند، چربی و مواد افزودنی است.

ژلاتین یک ماده غذایی است نه یک افزودنی غذایی و به دلیل داشتن بافت منحصربه فرد آن که می‌تواند در محلول آبی یک ژل کشسان برگشت‌پذیر تشکیل داده، در دمای بدن ذوب شود و احساس دهانی خوبی را به وجود آورد. در صنایع غذایی مصرف بالایی دارد مثل پاستیل و محصولات ژله‌ای. همچنین با داشتن خواص چسبندگی، کریستالیزاسیون، شکل‌دهندگی، امولسیفایری و جذب آب نیز در گستره زیادی از مواد غذایی مورد مصرف قرار می‌گیرد مثل محصولات یخی، مارشمالو، گوشت‌های کنسروی، سوپ‌های پودری، تافی‌ها، بستنی‌ها و… .

پروتئین‌ها از ۲۰ اسیدآمینه تشکیل شده‌اند که ۹ اسیدآمینه ضروری و مابقی غیرضروری هستند. ژلاتین به عنوان یک منبع پروتئینی با ۹۰-۸۴ درصد پروتئین، دارای ۱۸ اسیدآمینه بوده که مقدار اسیدهای آمینه گلایسین (۲۳درصد)، پرولین(۱۴درصد) و هیدروکسی پرولین (۱۱درصد) در آن بسیار قابل‌توجه می‌باشد. هر سه این اسیدهای آمینه جزء اسیدهای آمینه غیرضروری می‌باشند که هر یک از آن‌ها در شرایط خاصی برای رشد کودکان، افراد سالمند، افراد دیابتیک و … می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پوکی استخوان و التهاب مفاصل (آرتروز) دو بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی هستند که برای درمان این بیماری‌ها از داروها و هورمون‌های متنوعی مثل کورتون‌ها، استروژن ، بیس‌فسفونات‌ها، کلسی‌تونین، فلوراید و مشتق‌های پاراتورمون استفاده می‌شود. همچنین برای مدیریت این بیماری‌ها از ورزش، مکمل کلسیم و ویتامین D نیز استفاده می‌شود، ولی در هر دو بیماری در برخی موارد به دلیل عدم دسترسی به این درمان‌ها یا مسمومیت‌زایی پاسخ مناسبی نمی‌دهند. در چند دهه اخیر مکمل‌های تغذیه‌ای مثل گلوکزآمین و کندروتین سولفات به عنوان عوامل از بین برنده علائم این بیماری‌ها به کار برده شده‌اند که اثرات به خصوصی روی علت این بیماری‌ها گذاشته‌اند. مطالعات کلینیکی پیشنهاد کردند که کلاژن به دلیل داشتن مقادیر زیاد اسیدآمینه برای درمان این بیماری‌ها می‌تواند مفید باشد.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *