مقدمه مربای به:

آخ آخ، چشماتو ببندین، تصور یه نون بربری داغ بکنین، با کره‌ای که به دمای محیط رسیده و یه مربا خوشمزه روش و کنارشم چایی شیرین؛ یعنی ای وای من، چی از این بهتر.

مربا درست کردن ازون کارایی که هرکسی حوصلش نمیاد انجام بده، البته برای کسی هم که سالی چند بار ممکنه مربا بخوره واقعا ارزش نداره. ما تو دانشگاه خوندیم که هر چیزی رو لازم نیست خودمون تولید کنیم بعضی اوقات آماده تهیه کنیم همه جوره به صرفه، امااااااا مربا خونگی کجا و کارخونه‌ای کجا. ای وای مخصوصا اینکه مرباش به هم باشه، دیگه هیچی. مربا به ازون دست مرباها ساده‌هاس، قلق خاصی نداره، با یه کم وقت گذاشتن میتونین صبحتون رو معرکه شروع کنین.

 

مواد لازم جهت تهیه مربای به
به ۲ کیلوگرم
لیموترش ۱ عدد
شکر یک و نیم کیلوگرم
دانه هل ۲۰ عدد

 

مراحل تهیه مربای به

۱-به ها سالم و بدون لک را کاملاً بشویید که پرزهایش از بین برود. بعد هرکدام را چهار قسمت کنید. هرکدام از چهار قسمت را بعدازاین که دانه‌های وسط آن را گرفتید؛ به تکه‌های نازک تقسیم کنید تا تمام شود. آنگاه آن هارا بشویید. در یک دیگ مسی سفید بریزید و آب آن قد بریزید که روی به را بگیرد نه بیشتر. روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. در دیگ را بگذارید بعد از یک ساعت شکر را بریزید. حرارت را ملایم کنید.

۲-دانه‌های هل را بشکافید. دانه‌های سیاه وسط آن را جدا کنید. ده تا از پوست سفید هل را در یکپارچه نازک بریزید و آن را ببندید و بگذارید با مربا بجوشد. بعد از قوام آمدن مربا؛ پارچه را دربیاورید و از روی شعله گاز بردارید. در دیگ را کنار گذاشته؛ روی دیگ را با پارچه تمیز بپوشانید و یک‌شب تا صبح بگذارید بماند. روز بعد اگر به نظرتان مربا قوام آمده است؛ آب‌لیمو ترش را در آن ریخته؛ در شیشه‌های مناسب بریزید و در محل خنک نگه‌داری کنید.

۳-مربای به را به طریق دیگر نیز می‌توانید درست کنید. به‌این‌ترتیب که بعدازاین که به را باپوست کاملاً شستیم و پرز آن را گرفتید؛ با رنده درشت رنده کنید و در دیگ مسی سفید یا لعابی بریزید؛ مانند طریق پیشین؛ آب و هل اضافه کنید و دیگ را روی شعله گاز بگذارید. وقتی جوش آمد؛ شعله را ملایم کنید. شکر را با دو پیمانه آب بریزید و بگذارید بجوشد تا قوام بیاید. وقتی‌که به نظرتان غلیظ شده؛ از روی شعله گاز بردارید. در آن را پارچه ببندید و تا صبح بگذرید بماند و روز بعد غلظت آن را امتحان کنید. اگر کافی است؛ آب‌لیمو ترش را بریزید و در شیشه ها بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

در طول جوشیدن مربا در دیگ باید بسته باشد و گاهی برای گرفتن کف شکر؛ آن را بردارید و دوباره جای خودش گذارید. اگر روز بعد به نظرتان قوام نیامده؛ نصف پیمانه شکر بریزید و دوباره ریوی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید تا قوام بیاید و غلیظ شود. آب‌لیمو ترش را در هیچ‌کدام از مرباها فراموش نکنید. چون از کپک زدن جلوگیری می‌کندو به دو علت مربای شما شکرک یا کپک می‌زند. یکی این که آب اضافه دارد و دوم این‌که آب‌لیمو ترش را فراموش کرده‌اید.

 

خواص به

میوه بـه یا بهی دارای گوشت خشک و کرکی است که طعمی ترش و تقریباً گس دارد. در ادامه با خواص میوه به این میوه ارزشمند بیشتر آشنا شوید.

به سرشار از ویتامین های آ و ب و املاح آهکی و تانن است. به دارای پروتید، گلوسید، لیپید و آب است و صد گرم آن تولید ۱۱۲ کالری انرژی می کند. این میوه مقوی معده  و متوقف کننده اسهال های ساده و خونی است. در ورم حاد در روده ها، خونریزی های قاعدگی و یواسیری، اثر بسیار موثری دارد. به ضمن تقویت اعمال دستگاه گوارش، مخاط و سرفه کاملاً موثر است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه شهرت فراوان دارد. وقتی به پخته می شود بو و طعمی بسیار خوش دارد. برای کمپوت مناسب است و بصورت مربا و مارمالاد نیز کاربردی عالی دارد. درخت به درختی است از تیره گل سرخیان، جزو دسته سیبها که پشت برگهایش کرک دار است. آنرا در سراب و میانه، هیوا، در رامیان و کتول، شغال، در لاهیجان و دلیجان و رودسر، توچ و در رامسر و شهسوار، سنگه مینامند. درخت به در خاکهای خشک و خیلی آهکی خوب نمی روید و نیازمند به خاک ژرف است.

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *