دستور پخت سیب زمینی رست شده پنیزی

مقدمه سیب زمینی رست شده پنیزی:

مواد لازم جهت تهیه سیب زمینی رست شده پنیزی  
سیب زمینی ۶ عدد
کره ۳ ق‌س
روغن زیتون ۲ ق‌س
نمک و فلفل و آویشن و پاپریکا به مقدار لازم
پودر سیر ۱ ق‌چ
پنیر جدار ورقه ای ۶ ورق
ژامبون ۳ ورق
پنیر پارمیزان یک سوم پیمانه
پنیر پیتزا یک دوم پیمانه

 

مراحل تهیه سیب زمینی رست شده پنیزی

۱-فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید.در ظرفی کره را آب کرده و روغن زیتون؛ نمک؛ فلفل؛ پودر سیر؛ آویشن و پاپریکا به آن اضافه کنید.

۲-سیب زمینی ها را پوست کنده و با چاقو تیز برش های خیلی نازک و با فاصله کم از هم بزنید به طوری که چاقو با انتهای سیب زمینی نرسد. سیبز مینی ها را در ظرفی ک قرار است غذا در آن سرو شود بچینید و با قلمو کاملا رو و داخل برش ها را آغشته به مخلط کره و روغن زیتون کنید. سپس یکی در میان در میان برش های سیب زمینی از پنیر های ورقه ای برش خورده و ژامبون برش خورده قرار دهید و مجدا با قلمو کمی از مخلوط کره و روغن زیتون بمالید و نیمی از پنیر پارمزان را روی سیب زمینی ها ریخته و در فر قرار  دهید؛ پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه پنیر پیتزا را روی سیب زمینی ها ریخته و باقی مانده پارمزان را روی آن بریزید و مجدا ۳۰ دقیقه دیگر در فر قرار دهید یا تا زمانی که روی سیب زمینی ها طلایی و پخته شود.

 

خواص سیب زمینی

سیب زمینی پخته سرشار از مواد مغذی است و می‌توان آن را به‌عنوان خوراکی سالم و مفید در برنامه‌ی‌ غذایی گنجاند. مصرف زیاد میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با مصرف این نوع مواد غذایی می‌توانید رژیم‌ غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

سیب زمینی حاوی ماده‌ی مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه‌ی مغز نیز می‌شود. یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد انرژی مورد نیاز بدن از شکسته‌شدن مولکول‌های گلوکز تأمین می‌شود. سیب زمینی حاوی مقداری لیپوئیک اسید است که روند شکسته‌ شدن مولکول‌های گلوکز و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز بدن را راحت‌تر می‌کند.

 

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که لیپوئیک اسید در کنترل قند خون، گشادشدن رگ‌های خونی، محافظت در برابر رتینوپاتی (retinopathy) یا آسیب به شبکیه چشم، مغز و بافت عصبی نقش مهمی دارد.

 

کوئرستین (Quercetin) فلاونولی است که در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، برگ‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود. فلاونوئید در پوست سیب زمینی وجود دارد و خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن موجب کاهش آسیب به سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود.

 

مطالعات نشان می‌دهد که سیب زمینی وقتی در دمای بالای ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پخته می‌شود یک ماده‌ی شیمیایی به نام آکریل‌آمید تولید می‌کند. این ترکیب در پلاستیک، چسب، رنگ و سیگار یافت می‌شود که ممکن است زمینه‌ی ابتلا به چند نوع سرطان را فراهم کند.

 

آکریل‌آمید (Acrylamide) ترکیبی اسیدی و سرطان‌زاست و ممکن است تأثیر نامطلوبی بر روی ژن‌ها و باروری نیز داشته باشد.

منبع: هنر آشپزی

[instalink id=”2″]

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *